مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

طبق یک تحقیق، ازن که یکی از عوامل عمده آلودگی هوای شهر است

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث دی، معلوم شده است که قرار گرفتن در معرض ازن با افزایش شمار افرادی که به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی در بیمارستان بستری می‌شوند و شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها ارتباط دارد اما مکانیسم‌های حقیقی مربوطه مشخص نشده‌اند.
این مطالعه که توسط محققان ریه “مرکز پزشکی دانشگاه دوک” انجام شده است احتمالا پاسخ‌هایی را در این رابطه ارائه می‌دهد.
محققان دریافتند، موش‌هایی که در معرض سطوح ناسالم ازن قرار گرفتند در واکنش به سموم باکتریایی، آسیب شدید ریویی نشان دادند.
همچنین دیده شده که نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی ذاتی که بطور عادی مهاجمان خارجی را می‌بلعند و راه‌های هوایی را پاکیزه نگه می‌دارند در این موش‌ها دچار افزایش “مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده” شدند.
سیستم ایمنی ذاتی یعنی ابتدایی‌ترین بخش دفاعی بدن، در مقابل همه مهاجمان واکنش نشان می‌دهد.
دکتر “جان هولینگس ورث” متخصص ریه و نویسنده این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقادیر اندک مواد خارجی استنشاق شده می‌توانند نسبتا بی‌ضرر باشند زیرا آنها یک واکنش ایمنی ذاتی را برمی‌انگیزند که از ریه‌ها محافظت می‌کند.
وی افزود، با این وجود به نظر می‌رسد که ازن باعث می‌شود که سیستم ایمنی ذاتی واکنش شدیدی نشان دهد و سلول‌های ایمنی اصلی را بکشد و احتمالا ریه را نسبت به مهاجمان بعدی مانند باکتری آسیب پذیرتر می‌کند.
این مطالعه در شماره اول اکتبر مجله “ایمونولوژی” منتشر شده است
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد