مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

کمپوست

کمپوست عبارت از بقایای گیاهی و حیوانی، زباله های شهری و یا لجن فاضلاب است که تحت شرایط پوسیدگی قرار گرفته باشند، بطوری که مواد سمی آنها از بین رفته، مواد پودر شده و فرم اولیه خود را از دست داده باشند. برای تهیه کمپوست می توان از بقایای چوب بریها‏، زباله شهری،‏ بقایای کشتارگاهها و کارخانه های کنسرو ماهی ، لجن فاضلاب و اجساد گیاهان پست غیرآوندی استفاده نمود.
بطورکلی، کمپوست ها از نظر مواد غذائی ضعیف هستند (به استثناء بقایای کشتارگاهها و کارخانه های کنسرو ماهی که از نظر ازت غنی می باشند) و معمولاً برای بهبود ساختمان خاک مورد استفاده قرار می گیرند. اثر فیزیکی کمپوست به مقدار ماده آلی آن و اثر شیمیائی کمپوست به ترکیب شیمیائی آن بستگی دارد. تهیه کمپوست از زباله های شهری و لجن فاضلاب راه مفیدی برای مصرف مجدد و دفع بهداشتی این مواد است. مواد اخیر از این نظر که دارای املاح کم، فاقد مولدین امراض و آفات گیاهی، بذر علفهای هرز و خاک می باشند مناسب بوده و به سرعت در خاک می پوسند. لجن فاضلاب را پس از تخمیر غیر هوازی و حرارت دادن (برای کشتن عوامل بیماریزای آن) مورد استفاده قرار می دهند.
برای تهیه کمپوست روش کلی زیر انجام پذیر است. موادی را که می خواهند. کمپوست نمایند بصورت لایه ای به ضخامت 7 تا 10 سانتیمتر روی سطح زمین یا حفره ای که در زمین تهیه نموده اند قرار می دهند و به ازاء هر سطل از مواد کمپوست شونده حدود 100 گرم فسفات دی آمونیم یا سوپر فسفات بر روی مواد می باشند (در صورتی که از سوپر فسفات استفاده می شوند بهتر است حدود 40 گرم اوره به ازاء هر 100 گرم سوپر فسفات اضافه شود) پس از پاشیدن کود شیمیائی اقدام به آبپاشی این لایه نموده و سپس لایه های جدید را به همین روش اضافه می کنند. ممکن است لایه هائی از کود حیوانی و یا خاک را بطور متناوب با لایه های مواد کمپوست شونده قرار دهند. در صورتی که از لایه های کود حیوانی استفاده می شود به اضافه کردن کود ازت در زمان انباشتن مواد کمپوست شونده نیازی نیست، اما به فسفات و همچنین سولفات کلسیم ممکن است نیاز باشد. ترکیب کود شیمیائی که برای تحریک و تکمیل پوسیدگی و تعادل عناصر به کمپوست اضافه می شود به نسبت کربن به ازت و ترکیب شیمیائی مواد کمپوست شونده بستگی دارد.
پاشیدن چند کیلوگرم اوره به ازاء هر تن مواد کمپوست شونده روی توده کمپوست قبل از هر بار آبپاشی مفید است در مورد بقایای چوب بریها لازم است کلیه عناصر غذائی به کمپوست اضافه شود. مواد کمپوست شونده را می بایستی همیشه مرطوب نگهداشت و هر 2 تا 4 هفته یکبار آن را مخلوط و زیرورو نمود تا به خوبی تهویه و یکنواخت گردد. زیرورو کردن زیاد توده موجب می شود که حرارت کمپوست بالا نرفته و آفات و عوامل بیماریزای موجود در مواد از بین نروند.
کمپوست هنگامی آماده مصرف است که مواد کمپوست شونده پوسیده و پودر شده باشند. مدت لازم برای کمپوست شدن با مواد مصرفی و شرایط کار فوق می کند. زباله های شهری پس از مدتی حدود 6 هفته کمپوست می شوند. کمپوست شد کامل خاک اره گاهی چندین ماه طول می کشد. معمولاً خاک اره راحدود 6 هفته در شرایط مناسب می پوسانند تا ترکیبات سمی محلول آن پوسیده شوند و سپس مصرف می کنند. از مسائل تهیه کمپوست توسعه و تجمع مگس و پشه و بوی نامطلوب تخمیر آن است.
افزایش تهویه مواد از شدت بو می کاهد. برای مبارزه با مگس و پشه می بایستی از حشره کشها استفاده نمود. کمپوست را می توان به جای کود حیوانی مورد استفاده قرار داد.
منبع : شبکه رشد
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

تناسب اندام و لاغری با ارزانترین قیمت

از بین کلیه راه هایی که برای تناسب اندام انتخاب می کنیم، پیاده روی آسان ترین، مطمئن ترین و ارزان ترین راه است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرانیان انگلستان ، “پیاده روی در یک روز خوب و با یک همراه خوب، برای رسیدن به مقصدی که ۶ یا ۷ کیلومتر با شما فاصله دارد، بسیار لذت بخش خواهد بود. خیابان های خلوت و سرسبز شهر، پارک ها، جاده های جنگلی یا قدم زدن پیاپی در اطراف حیاط مدرسه، مکان های خوبی برای پیاده روی و لذت بردن از مناظر اطراف است. در یک روز کاری و پر مشغله یا پس از انجام یک کار خسته کننده در یک روز تعطیل یا برای رفع کسالت، پیاده روی بهترین روش برای رفع خستگی و بهبود حال شماست.
سعی کنید روزانه نیم ساعت پیاده روی تند یا یک ساعت پیاده روی معمولی انجام دهید .
انرژی ای که شما با انجام ۲ کیلومتر پیاده روی تند (با سرعت ۵ تا ۶ کیلومتر درساعت) می سوزانید، تقریباً با انرژی ای که صرف دویدن آرام در مسافت ۵/۱ کیلومتر می شود، مساوی است و اثرات مفید یکسانی بر تناسب اندام و سلامتی شما دارد. طی یک تحقیق که اخیراً در دانشگاه هاروارد صورت گرفته، نشان داده شده که حتی آرام راه رفتن (با سرعت ۳ کیلومتر در ساعت) فوایدی برای سلامتی بدن دارد. بدین ترتیب که با تحقیق روی چهل هزار زن متوجه شدند، حتی یک ساعت پیاده روی در هفته موجب کاهش خطر بیماری های قلبی-عروقی شده و هر چه شدت و میزان این فعالیت بیشتر باشد، اثرات مفید آن نیز بیشتر است .
چگونه می توانیم از پیاده روی های خود نتیجه بهتری بگیریم
▪ سعی کنید هر روز حداقل برای مدت نیم ساعت پیاده روی تند انجام دهید یا چهار بار در هفته و هر بار به مدت یک ساعت. اگرشما فردی ۷۵ کیلویی باشید و با سرعت زیاد به مدت یک ساعت در زمین مسطحی پیاده روی کنید، ۳۰۰ کالری انرژی می سوزانید و اگر هر روز همین برنامه را اجرا کنید ۱۱۰۰ کالری انرژی در هفته می سوزانید که برای تناسب اندام و سلامت قلب و عروق شما بسیار مفید است.
هنگام پیاده روی ، اگر می خواهید سریع تر راه بروید، به جای برداشتن قدم های بلند، قدم هایتان را کوتاه و سریع تر بردارید. همچنین از کفش مناسب ورزشی استفاده کنید.
تلاش کنید هرچه قدر می توانید مسیرهایی را که باید بروید، پیاده روی کنید. برای رفتن به طبقات بالا از پله ها بروید و از آسانسور استفاده نکنید( به شرطی که پادرد نداشته باشید). برای رفتن به منزل دوستی که زیاد دور نیست پیاده بروید و برای رسیدن به محل کار، همه ی راه یا بخشی از مسیر را پیاده طی کنید.
یک روش خوب دیگر : اگر یک دستگاه قدم شمار دارید، ابتدا ببنید چند قدم در روز برمی دارید. در مرحله اول ۳۰۰۰ قدم و در مرحله بعد ۵۰۰۰ قدم در روز را انتخاب کنید. برای رسیدن به سلامت بهتر و فعالیت بیشتر، علاوه بر پیاده روی روزانه مقداری هم نرمش در منزل یا محل کار انجام دهید.
اگر می خواهید سریع تر راه بروید، به جای برداشتن قدم های بلند، قدم هایتان را کوتاه و سریع تر بردارید. اگر قدم های بلندی بردارید، کشیدگی و فشار وارده بر ساق پا و کف پای شما بیشتر می شود.
از کفش مناسب استفاده کنید. کفش هایی بپوشید که نرم هستند و به راحتی تا می شوند. “کفش پیاده روی” کف قابل ارتجاعی دارد و مانع لق خوردن پا در کفش می شود. ولی معمولاً هر کفش راحت و سبکی با پاشنه کوتاه مناسب است.
دست هایتان را تکان دهید. این یک حرکت خوب است. دست ها را از آرنج ۹۰ درجه تا کنید و از شانه مثل دونده های حرفه ای تکان دهید. هنگامی که دست به عقب می رود، باید به حدی برسد که انگار می خواهید کیف پولتان را از جیب پشت در آورید. در هنگام آمدن دست به جلو، مچ باید نزدیک وسط قفسه ی سینه برسد. هر دستی را با پای مخالف آن حرکت دهید، بدین صورت که دست راست با پای چپ، عقب و جلو برود و دست چپ با پای راست. مچ ها را صاف نگه دارید و آرنج ها را نزدیک بدن نگه دارید وعضلات دست را سفت نکنید. تکان دادن مداوم و شدید دست ها با این حالت، موجب فعالیت بیشتر و سوختن ۵ تا ۱۰ درصد انرژی بیشتر نسبت به حالت معمولی می شود.
سرعت پیاده روی را دوره ای تنظیم کنید. مثلاً ۱ یا ۲ دقیقه با سرعت زیاد، و ۳ یا ۴ دقیقه با سرعت کم پیاده روی کنید یا ۵/۱ کیلومتر سریع و ۳ کیلومتر آرام پیاده روی کنید.
مکان های متفاوتی را برای پیاده روی انتخاب کنید. پیاده روی بر روی چمن و سنگ ریزه باعث می شود انرژی بیشتری نسبت به پیاده روی بر روی یک سطح صاف و سفت مصرف کنید و اگر با سرعت یکسان در شن نرم و در یک مسیر صاف قدم بردارید، با پیاده روی در شن نرم، نسبت به مسیر هموار ۵۰ درصد بیشتر انرژی می سوزانید.
از تپه ها بالا و پائین بروید.بین پیاده روی، برای ایجاد تنوع و انجام نرمش و فعالیت بیشتر از چند تپه بالا و پائین بروید. زمانی که از تپه بالا می روید کمی به جلو خم شوید و زمان پائین آمدن که کمی مشکل تر است، قدم های کوتاه بردارید و زانوها را کمی خم کنید تا دچار خستگی عضلات نشوید.
برای رفتن به طبقات بالا از پله ها بروید و از آسانسور استفاده نکنید ( به شرطی که پادرد نداشته باشید). برای رفتن به منزل دوستی که زیاد دور نیست پیاده بروید و برای رسیدن به محل کار، همه ی راه یا بخشی از مسیر را پیاده طی کنید.
از یک چوب دستی استفاده کنید. استفاده از یک چوب دستی موجب تعادل بیشتر خصوصاً برای افراد مسن می شود. برای ورزش بیشتر بالاتنه از یک چوب دستی مخصوص پیاده روی که در لوازم ورزشی ها موجود است و انتهای آن لاستیک دارد، استفاده کنید.
زمانی که چوب دستی در دست راست شماست، آن را با پای مخالف (پای چپ) جلو ببرید و انتهای آن را همزمان با برخورد پاشنه ی پای مخالف به سطح زمین، بر روی زمین بگذارید. استفاده از چوب دستی موجب می شود که عضلات سینه و دست تحرک بیشتری داشته باشند و از فشار وارده بر زانوها کاسته شود. اندازه چوب دستی باید با قد شما تناسب داشته باشد.
در صورت تمایل می توانید در حین پیاده روی باری را حمل کنید، ولی با دقت. اگر باری در دست داشته باشید، درهنگام پیاده روی انرژی بیشتری می سوزانید، فقط باید مراقب باشید که فشار آن به گونه ای نباشد که دچار خستگی عضلات دست و کتف شوید. همچنین افراد دچار فشار خون بالا و بیماران قلبی، در هنگام راه رفتن نباید چیزی در دست داشته باشند. اگر می خواهید باری را حمل کنید از وزن کم - مثلاً نیم کیلو- شروع کنید و به تدریج بارهای سنگین تری بردارید، البته باری را که با دست حمل می کنید نباید خیلی سنگین و بیشتر از ۱۰ درصد وزن شما باشد
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

بالا بودن نیترات جذب شده از کودهای ازته در سبزیجات

بالا بودن نیترات جذب شده از کودهای ازته در سبزیجات و آب برای انسان و دام زیانبار است. غلظت بالای نیترات زمانی که برگ‌ها، دمبرگ‌ها و ساقه‌هایشان ماده غذایی را تشکیل دهند، می‌تواند مشکل ایجاد کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، مهندس مهدی صادقی‌پور مروی، کارشناس آب و خاک موسسه تحقیقات کشاورزی ورامین، گفت بالا بودن غلظت نیترات در درون گیاه برای آن زیان آور نیست اما مصرف آن برای انسان مشکلاتی ایجاد می‌کند.
نیترات سدیم که به آن “شوره” هم گفته می‌شود، به عنوان عامل نگهدارنده و عامل ضد باکتری عمل می‌کند ولی میزان بالای آن انسان مضر است.
ناهید شوقی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران به ایرنا گفت وجود نیترات اگر طبیعی باشد زیانبار نیست ولی اگر بطور مصنوعی این میزان افزایش یابد برای بدن خطرناک است و آن میزان اضافی آن در بدن تبدیل به نیتروزامین و نیترید می‌شود که سرطان زا است.
به گفته او این ماده در سبزیجاتی که بطور طبیعی و مقدار کم وجود دارد زیانبار نیست ولی میزان بالای آن منجر به سرطان‌های دستگاه گوارشی در انسان می‌شود.
مهندس صادقی پور گفت سبزیجاتی که از میوه(مانند گوجه‌فرنگی، کدو،…) و گل(گل کلم) آنها استفاده می‌شود نیترات کمتری دارند و نیترات موجود در سبزیجات، با پخته شدن، کم می‌شود.
به گفته این کارشناس آب و خاک، مصرف بیش از حد کودهای ازته باعث افزایش غلظت نیترات در اندام‌های قابل مصرف سبزی‌ها می‌شود و غلظت زیاد نیترات در علوفه و در آب آشامیدنی انواعی از مسمومیت‌ها را تا حد مرگ در دام‌ها ایجاد می‌کند.
تحقیقات نشان می‌دهد فقط ‪ ۳۰‬تا ‪ ۴۰‬درصد کودهای ازته افزوده شده به خاک توسط گیاه جذب و بازیافت می‌شود و بقیه به آب‌های زیرزمینی و سطحی راه می‌یابد.
این کارشناس آب و خاک گفت غلظت نیترات در آب نیز مشکل‌ساز خواهد بود به گونه‌ای که آخرین مرگ و میر شایع در انگلستان در سال ‪ ۱۹۵۰‬مربوط به غلظت ‪ ۲۵۰‬میلی‌گرم نیترات در هر لیتر آب آشامیدنی اعلام شده است.
صادقی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که غلظت نیترات در سبزی‌های کنسرو شده معمولا خیلی کمتر نسبت به سبزی‌های تازه است.
ویدر ادامه با بیان مثالی از اسفناج کنسرو شده افزود: غلظت نیترات در اسفناج‌های کنسرو شده ‪ ۴۰‬درصد کمتر از اسفناج‌های تازه است زیرا زمانی که فرایند کنسرو کردن انجام می‌گیرد شستشوی نیترات به وجود می‌آید و مقدار زیادی از نیترات در بخش مایع اسفناج پخته باقی می‌ماند.
کارشناس بخش آب و خاک مرکز تحقیقات کشاورزی ورامین اظهار داشت: در صورت پختن سبزی‌ها غلظت نیترات آنها کاهش می‌یابد.
وی همچنین در خصوص زمان برداشت سبزی‌ها گفت: غلظت نیترات در سبزی ها بین ساعت ‪ ۴‬تا ‪ ۸‬صبح در بالاترین و در ‪ ۴‬بعدازظهر در کمترین میزان است.
صادقی با اشاره به حساس بودن سبزیجات نسبت به نور، گفت تاریکی باعث تجمع نیترات در گیاه می‌شود و روشنایی هوا باعث می‌شود تا نیترات در گیاه فعال و به سایر مواد تبدیل شود.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

امروز پنج شنبه ، هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران به شدت آلوده

آنگونه که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است ، امروز پنج شنبه ، هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران به شدت آلوده و دراین میان تهران پایتخت کشور ، یکی از”آلوده‌ترین “روزهای خود را شاهد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، آلودگی هوا بنا بر این پیش بینی نه تنها کلان شهرهای همیشه آلوده کشور که شهری مانند رشت را که به واسطه داشتن بارش مناسب باران ، هوایی نسبتا سالم دارد، دربرخواهد گرفت و دلیل آن نیز استقرار سامانه پرفشاری است که از روز یکشنبه این هفته بر روی کشور مستقر شده‌است.
پزشکان با در نظر داشتن ” هشدار” سازمان هواشناسی ، خصوصا از بیماران قلبی و عروقی ، کودکان و خانم‌های باردار ساکن کلان شهرها می‌خواهند تا امروز و فردا حتما ! درخانه بمانند و اگر امکانی برای آنها وجود دارد ، از این شهرها بیرون بروند و شهروندانی که حس مسوولیت قوی دارند از خودروی شخصی استفاده نکنند.
تهران که آلودگی هوای آن شهرت جهانی دارد ، اغلب روزهای سال هوایی آلوده دارد و در زمستان این وضعیت هر چه بیشتر تشدید می‌شود.
در طول ده سال اخیر در دو نوبت حجم آلاینده‌ها در هوای تهران به حدی رسیده است که مسوولین با همه ملاحظات ، ناچار به اعلام تعطیلی عمومی شدند که آخرین نوبت آن پاییزسال ‪ ۱۳۸۴‬بود که علاوه بر مدارس،ادارات نیز تعطیل شد و در همان روز عمق دید در تهران به کمتراز ‪ ۱۰۰‬متر رسید که‌این آلودگی هوا پروازها را نیز مختل کرد.
آلودگی هوا و غیر قابل تحمل بودن آن ، خاص کلان شهری مانند تهران نیست.
اغلب شهرهای بزرگ ایران از این مشکل در رنج هستند.
عمده منبع آلوده‌کننده هوا در شهرهای بزرگ ایران ، انبوه خودروهای سرگردانی شناخته شده‌اند که بیشتر از حد استاندارد سوخت مصرف می‌کنند و خیابان‌های شهرها اغلب زیر بار سنگین ترافیکی است که ریشه در معضلاتی مانند مهندسی ترافیک و بیشتر فرهنگ ترافیکی دارد.
متخصصان محیط زیست درتعریف ” آلودگی هوا” در پایگاه مرجع” ویکی پیدیا” می گویند : “آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده‌کننده در هوای آزاد به آن مقدار، مدت و ویژگی‌ها که برای انسان ، گیاه یا حیوان خطرناک است و برای اموال مضر و یا به‌طور غیرقابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی و اموال شود.”
آلوده‌کننده‌های هوا بسته به نوع، غلظت و مدت تماس با انسان می‌توانند اثراتی نظیر تحریک ، سوزش و آب‌ریزش تا اثرات شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند.
حوادث حاد آلودگی هوا در سال‌های مختلف از جمله واقعه ‪” ۱۹۳۰‬ره میوز”، ‪” ۱۹۴۸‬دونورای” پنسیلوانیا،‪ ۱۹۵۲‬لندن و سایر وقایع و مطالعات سم‌شناسی با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی اثرات سو بسیاری از آلاینده‌ها را مشخص کرده است.
مله آلاینده‌های هوا که بیشترازسوخت خودروها و سایر منابع فسیلی ناشی می شود، گوگرد است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که گوگرد باعث آسیب جدی به غشای مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به‌جریان هوا ، درد در ناحیه سینه ، گاهی ریزش خون از بینی، تحریک چشم ، تنگی نفس، توسعه بیماری‌های مزمن ریوی بخصوص برونشیت، سرفه ، کاهش ظرفیت تنفسی و کاهش مقاومت بدن می‌شود.
از دیگر آلاینده‌ها، اکسیدهای ازت است که موجب تحریک حبابچه‌های ریوی ، گشادی مردمک چشم ، افزایش مقاومت هوایی سیستم تنفسی ، کاهش ظرفیت انتشار گاز در ریه، توسعه پنومونی ، افزایش برونشیت حاد، تحریک گلو و چشم ،ایجاد سرفه، تنگی تنفس، بی‌حالی و خستگی می‌شود.
هیدورکربن‌ها که سهم بالایی در گازهای خروجی از موتور خودروها دارد، علاوه بر عوارض گوناگون بر قلب و عروق و سیستم تنفس ، ثابت شده است که فرد را می تواند در برابر بیماری‌هایی چون سرطان قرار دهد.
آمارهای پزشکی قانونی تهران و سازمان بهشت زهرا نشان می‌دهد که در سال- های اخیر همواره نخستین عامل مرگ ومیر در کلان شهر تهران و دیگر کلان شهرها که با آلودگی زیاد هوا روبرو هستند، بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
بنابراظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، دلیل آلودگی هوای کلان شهرهای کشور ، افزایش و تجمع منابع انتشار است و در شهرهایی نظیر تبریز ، اراک و اهواز ، تولید آلودگی صنایع و در دیگر شهرها ترافیک شهری نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.
به غیر از کرج ، در شهرهای دیگر کشور، طرح‌جامع کاهش‌آلودگی هوا در حال انجام است . برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوای تهران هفت محور دارد که بیشتر روی خودروها به عنوان اصلی‌ترین منبع تولید آلودگی متمرکز است.
“همشهری آنلاین ” که به مسایل زیست محیطی درپایتخت توجه دارد، درگزارشی که بتازگی منتشر کرد، یک باردیگر “زنگ هشدار” را در مورد آلودگی روز افزون هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور با این امید که درگوش مردم و مسوولین بنشیند ، به صدا درآورد.
همشهری آنلاین نوشت: ” سالانه ‪ ۱۰۰‬هزارتهرانی براثرعوارض ناشی ازآلودگی هوا روانه بیمارستان می‌شوند. تجمع بیش از حد سرب ، باعث بیمارهای عصبی از جمله پرخاشگری می‌شود.”
یافته‌های تازه اعلام شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که علاوه برانبوهی از آلاینده‌ها، حجم ” بنزن ” یک هیدروکربن بسیار خطرناک نیز در هوای کلان شهرهای ایران بخصوص تهران به حدی رسیده است که سلامت عمومی را به شدت تهدید می‌کند.
بنزن به عکس بوی خوش آن ، ماده‌ای بسیار خطرناک است و سال هاست محققین دریافته‌اند یکی از عوامل اصلی بروز سرطان است .
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اطلاعیه‌ای که بتازگی منتشر کرد، گناه بالابودن عده مبتلایان به سرطان در کلان شهرهای ایران بخصوص تهران را بردوش بنزن گذاشت که عمدتا از سوخت خودروها ناشی می‌شود.
آماری دقیق از تعداد خودروهای فعال در تهران در دست نیست، ولی مسوولین پلیس برآورد کرده‌اند به‌رغم سهمیه‌بندی بنزین ومحدویت‌های دیگر،همچنان نزدیک به‌دو میلیون خودرو که بیشترین تعداد آن‌ها نیز خودروهای شخصی هستند، دراین شهر فعال هستند و به‌بدنامی تهران به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان کمک کنند.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

امروز پنج شنبه ، و آلودگی هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران

آنگونه که سازمان هواشناسی پیش بینی کرده است ، امروز پنج شنبه ، هوای تمامی کلان شهرهای کشور ایران به شدت آلوده و دراین میان تهران پایتخت کشور ، یکی از”آلوده‌ترین “روزهای خود را شاهد خواهد بود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایرنا ، آلودگی هوا بنا بر این پیش بینی نه تنها کلان شهرهای همیشه آلوده کشور که شهری مانند رشت را که به واسطه داشتن بارش مناسب باران ، هوایی نسبتا سالم دارد، دربرخواهد گرفت و دلیل آن نیز استقرار سامانه پرفشاری است که از روز یکشنبه این هفته بر روی کشور مستقر شده‌است.
پزشکان با در نظر داشتن ” هشدار” سازمان هواشناسی ، خصوصا از بیماران قلبی و عروقی ، کودکان و خانم‌های باردار ساکن کلان شهرها می‌خواهند تا امروز و فردا حتما ! درخانه بمانند و اگر امکانی برای آنها وجود دارد ، از این شهرها بیرون بروند و شهروندانی که حس مسوولیت قوی دارند از خودروی شخصی استفاده نکنند.
تهران که آلودگی هوای آن شهرت جهانی دارد ، اغلب روزهای سال هوایی آلوده دارد و در زمستان این وضعیت هر چه بیشتر تشدید می‌شود.
در طول ده سال اخیر در دو نوبت حجم آلاینده‌ها در هوای تهران به حدی رسیده است که مسوولین با همه ملاحظات ، ناچار به اعلام تعطیلی عمومی شدند که آخرین نوبت آن پاییزسال ‪ ۱۳۸۴‬بود که علاوه بر مدارس،ادارات نیز تعطیل شد و در همان روز عمق دید در تهران به کمتراز ‪ ۱۰۰‬متر رسید که‌این آلودگی هوا پروازها را نیز مختل کرد.
آلودگی هوا و غیر قابل تحمل بودن آن ، خاص کلان شهری مانند تهران نیست.
اغلب شهرهای بزرگ ایران از این مشکل در رنج هستند.
عمده منبع آلوده‌کننده هوا در شهرهای بزرگ ایران ، انبوه خودروهای سرگردانی شناخته شده‌اند که بیشتر از حد استاندارد سوخت مصرف می‌کنند و خیابان‌های شهرها اغلب زیر بار سنگین ترافیکی است که ریشه در معضلاتی مانند مهندسی ترافیک و بیشتر فرهنگ ترافیکی دارد.
متخصصان محیط زیست درتعریف ” آلودگی هوا” در پایگاه مرجع” ویکی پیدیا” می گویند : “آلودگی هوا عبارت است از وجود یک یا چند آلوده‌کننده در هوای آزاد به آن مقدار، مدت و ویژگی‌ها که برای انسان ، گیاه یا حیوان خطرناک است و برای اموال مضر و یا به‌طور غیرقابل قبولی مخل استفاده راحت از زندگی و اموال شود.”
آلوده‌کننده‌های هوا بسته به نوع، غلظت و مدت تماس با انسان می‌توانند اثراتی نظیر تحریک ، سوزش و آب‌ریزش تا اثرات شدید و حتی مرگ را به دنبال داشته باشند.
حوادث حاد آلودگی هوا در سال‌های مختلف از جمله واقعه ‪” ۱۹۳۰‬ره میوز”، ‪” ۱۹۴۸‬دونورای” پنسیلوانیا،‪ ۱۹۵۲‬لندن و سایر وقایع و مطالعات سم‌شناسی با استفاده از حیوانات آزمایشگاهی اثرات سو بسیاری از آلاینده‌ها را مشخص کرده است.
مله آلاینده‌های هوا که بیشترازسوخت خودروها و سایر منابع فسیلی ناشی می شود، گوگرد است. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که گوگرد باعث آسیب جدی به غشای مخاطی دستگاه تنفس، افزایش مقاومت ریه به‌جریان هوا ، درد در ناحیه سینه ، گاهی ریزش خون از بینی، تحریک چشم ، تنگی نفس، توسعه بیماری‌های مزمن ریوی بخصوص برونشیت، سرفه ، کاهش ظرفیت تنفسی و کاهش مقاومت بدن می‌شود.
از دیگر آلاینده‌ها، اکسیدهای ازت است که موجب تحریک حبابچه‌های ریوی ، گشادی مردمک چشم ، افزایش مقاومت هوایی سیستم تنفسی ، کاهش ظرفیت انتشار گاز در ریه، توسعه پنومونی ، افزایش برونشیت حاد، تحریک گلو و چشم ،ایجاد سرفه، تنگی تنفس، بی‌حالی و خستگی می‌شود.
هیدورکربن‌ها که سهم بالایی در گازهای خروجی از موتور خودروها دارد، علاوه بر عوارض گوناگون بر قلب و عروق و سیستم تنفس ، ثابت شده است که فرد را می تواند در برابر بیماری‌هایی چون سرطان قرار دهد.
آمارهای پزشکی قانونی تهران و سازمان بهشت زهرا نشان می‌دهد که در سال- های اخیر همواره نخستین عامل مرگ ومیر در کلان شهر تهران و دیگر کلان شهرها که با آلودگی زیاد هوا روبرو هستند، بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
بنابراظهارات مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، دلیل آلودگی هوای کلان شهرهای کشور ، افزایش و تجمع منابع انتشار است و در شهرهایی نظیر تبریز ، اراک و اهواز ، تولید آلودگی صنایع و در دیگر شهرها ترافیک شهری نقش مهمی در آلودگی هوا دارند.
به غیر از کرج ، در شهرهای دیگر کشور، طرح‌جامع کاهش‌آلودگی هوا در حال انجام است . برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوای تهران هفت محور دارد که بیشتر روی خودروها به عنوان اصلی‌ترین منبع تولید آلودگی متمرکز است.
“همشهری آنلاین ” که به مسایل زیست محیطی درپایتخت توجه دارد، درگزارشی که بتازگی منتشر کرد، یک باردیگر “زنگ هشدار” را در مورد آلودگی روز افزون هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور با این امید که درگوش مردم و مسوولین بنشیند ، به صدا درآورد.
همشهری آنلاین نوشت: ” سالانه ‪ ۱۰۰‬هزارتهرانی براثرعوارض ناشی ازآلودگی هوا روانه بیمارستان می‌شوند. تجمع بیش از حد سرب ، باعث بیمارهای عصبی از جمله پرخاشگری می‌شود.”
یافته‌های تازه اعلام شده شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد که علاوه برانبوهی از آلاینده‌ها، حجم ” بنزن ” یک هیدروکربن بسیار خطرناک نیز در هوای کلان شهرهای ایران بخصوص تهران به حدی رسیده است که سلامت عمومی را به شدت تهدید می‌کند.
بنزن به عکس بوی خوش آن ، ماده‌ای بسیار خطرناک است و سال هاست محققین دریافته‌اند یکی از عوامل اصلی بروز سرطان است .
شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اطلاعیه‌ای که بتازگی منتشر کرد، گناه بالابودن عده مبتلایان به سرطان در کلان شهرهای ایران بخصوص تهران را بردوش بنزن گذاشت که عمدتا از سوخت خودروها ناشی می‌شود.
آماری دقیق از تعداد خودروهای فعال در تهران در دست نیست، ولی مسوولین پلیس برآورد کرده‌اند به‌رغم سهمیه‌بندی بنزین ومحدویت‌های دیگر،همچنان نزدیک به‌دو میلیون خودرو که بیشترین تعداد آن‌ها نیز خودروهای شخصی هستند، دراین شهر فعال هستند و به‌بدنامی تهران به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان کمک کنند.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

بیماریهای پوست و ریه، ارمغان زباله های تهران برای کودکان کهریزک

دخترک تلاش می‌کند تا لکه های سفید روی صورتش را با روسریش بپوشاند ، در آستانه نوجوانی است و خواهر کوچکترش که سه سال بیشتر ندارد صورت و دستهای لک دارش را بی‌مهابا به همه نشان می‌دهد ، انگار از اینکه مورد توجه قرار دارد خوشحال است.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از جام جم ، غم و هراس از آینده در چشمان سپیده دختر دانش آموز ‪ ۱۳‬ساله موج می‌زند با صدای آرام و لرزان می‌گوید:” بیش از یکسال است که دارو مصرف می‌کنم اما تنها از زیادشدن لک های روی پوستم جلوگیری شده اما بهبودنیافته است.”
سرگردانم،دربین جمعیتی که درمیانه کوچه ازدحام کرده اندو گوشم پرمی شود ازصدای شکوه زنان،مادرسپیده به چشمانم زل می‌زند و می‌گوید:”به خداهزار باربابدبختی هزینه دوا ودرمان را جور کردیم،اما می‌گن این لکه های پوستی به این راحتی خوب نمی‌شه،بابادختره،گناه داره،فردا می‌خواد ازدواج کنه.”
همینطورکه چشمانم دربین جمعیت مبهوت می‌چرخد صدای سرفه های پسرک مرابه خودم می‌آورد و آرام ازمادرش می‌پرسم: مریضه؟
زن بانگاهی سرد و کمی عصبی می‌گوید:دوساله که سرفه می‌کنه،هم خودش هم پدرش،دکترا می‌گن مشکل ریه داره،دراثر هوای آلوده ناشی از قرارگرفتن درکنار مرکز دفن زباله است.
زن چادر رنگیش را روسرش مرتب می‌کنه و می‌گه:”به خدا دیگه طاقتم تموم شده،شب هااز بس سرفه می‌کنن خواب و آسایش را هم به خودشون هم به ما حرام کردن.”
زن ادامه می‌دهد:شوهرم کارگر کارخانه است،خداشاهده هرچی درمیاره خرج دوا و دکتر خودشو این بچه می‌شه.
“اکرم صالحی”دیگر زن ساکن در شهرک امام حسن مجتبی (ع)درحاشیه مرکزدفن زباله کهریزک می‌گوید: بوی تعفن و زباله شب‌ها بی‌داد می‌کند،انگاردروسط یک تل زباله خوابیده‌ایم.
او ادامه می‌دهد:کودکان و پیرترها به علت ضعیف تر بودن بیشتر دچار مشکلات ریوی شده‌اند و بقیه ساکنان این شهرک و کهریزک نیز از این بوی متعفن همیشه در عذابند.
“مریم زارع” نیز می‌گوید:انگار شب‌ها زباله‌ها را آتش می‌زنند،دودی دیده نمی‌شود اما آنقدر بوی تعفن بدی فضا را پر می‌کند که تنفس به سختی انجام می‌شود.
وی ادامه می‌دهد:هزار و یک مشکل در این شهرک داریم ، شمارا به خدا به مسوولان بگویید کمی هم به درد ما برسند.
او می‌افزاید:آب خوردن نداریم و باید آب را از تانکرهای حمل آب شرب تهیه کنیم که معلوم نیست بهداشتی است یا نه؟ برق هر چند وقت یکبار قطع می شود و مشکلات متعدد دیگر.
آری،اینجا کهریزک است محلی که روزانه هشت هزار تن زباله کلان شهر تهران را در خود جای می‌دهد.
حاصل بازریز انبوه زباله های شهروندان تهرانی برای شهروندان محله های مختلف کهریزک بوی تعفن ، انواع بیماری ، هجوم انواع حشرات موذی ، دریاچه ای ‪ ۱۲‬هکتاری شیرابه ناشی اززباله هاو ازدست دادن منابع آب و خاک و هواست.
‪ ۴۵‬سال است که زباله های تهران دراین مرکز دفن می‌شود،زباله های عفونی و بیمارستانی با دفن غیراصولی ارمغانی جز تخریب منابع زیرزمینی و هزاران معضل شناخته و ناشناخته برای شهروندان جنوب تهران ندارد.
مساحتی حدود ‪ ۷۰۰‬هکتار که ‪ ۴۵‬سال مرکز دفن و بازیافت و یا شاید بازریز زباله شهروندان تهران است ، شش هزار و ‪ ۵۰۰‬تن زباله های خانگی ، تجاری و بیمارستانی و حدود یکهزار و ‪ ۵۰۰‬تن لجن های جوی ها، خاکروبه ها، سرشاخه و برک فضاهای سبز خیابان‌ها و معابر روزانه دراین مکان رها می‌شود.
حدود ‪ ۷۰‬درصد زباله های رها شده دراین مکان ، در دسته زباله های تر، ‪۳۰‬درصد زباله های خشک وقابل بازیافت است.
معاون فنی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان ری دراین‌باره گفت:متاسفانه مرکز دفن و بازیافت زباله یکی از بزرگترین معضلات شهرستان ری است.
دکتر”محمودرضا عرب”افزود: تکرار دفن غیراصولی وانباشت بیش ازحد زباله تا ارتفاع ‪ ۹۰‬متر به شدت به آب و خاک منطقه صدمه زده است.
او ادامه داد:هرچه اینگونه دفن در طول زمان و به مدت طولانی تکرار شود محیط اطراف آلوده تر شده و با زیست انواع جانداران در حاشیه زباله ها احتمال بروز انواع بیماریها افزایش می‌یابد.
وی گفت : نفوذ پس آب زباله به هر دلیلی درون آب و خاک واستفاده از این منابع در زندگی روزمره مردم حتی برای شستشو و یا آبیاری کشاورزی می‌تواند زمینه بروز انواع بیماریهای را فراهم کند.
عرب افزود:سوزاندن زباله موجب آلودگی محیط زیست و بروز اختلالات تنفسی در افراد می‌شود.
او بااشاره به اینکه تماس نزدیک با زباله زمینه بروز انواع بیماریهای پوستی از جمله قارچ و بیماریهای انگلی را ایجاد می‌کند افزود: برخی از زباله های بیمارستانی و خاص نیز می‌توانند بیمارهای عفونی ، خونی و ریوی رادر افراد ایجاد کنند.
سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان ری نیز باتاکید معضلات زیست محیطی ناشی از وجود مرکز دفن زباله در شهرستان ری گفت : این مرکز با ‪ ۴۵‬سال قدمت دیگرگنجایش پذیرش زباله های تهران را ندارد.
“محمودرضا سعیدپور” نفوذ شیرابه های ناشی از انباشت زباله به منابع آب و خاک زیرزمینی ، تخریب محیط زیست تجمع گاز متان ناشی از انباشت زباله و دفن غیراصولی زباله‌ها بویژه زباله های عفونی و بیمارستانی ازجمله معضلات زیست محیطی مرکز دفن و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک ،عنوان کرد.
وی با اشاره به فقدان مدیریت اصولی پسماندها ادامه داد:درزمان حاضر زباله های عفونی و بیمارستانی به طور غیرعلمی و در ترانشه‌هایی با حجم ‪ ۱۶۰‬تا ‪ ۲۰۰‬مترمکعب دفن و با لایه های آهک پوشانده می‌شوند.
او بامخرب خواندن این روش برای محیط زیست وآلایندگی شدید شیرابه زباله تصریح کرد:شیرابه زباله‌ها تحت فشار لایه های مدفون شده به منابع آب وخاک نفوذ کرده و سبب آلودگی شدید این منابع می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: هر تن زباله حدود هفت لیتر شیرابه تولید می‌کند و تصور کنید نفوذ شیرابه های هشت هزار تن زباله می‌تواند چه بالایی بر سر منابع زیرزمینی و آب و خاک این منطقه بیاورد.
سعیدپور گفت : عملکرد زیست محیطی مرکز دفن زباله کهریزک در مراحل جمع آوری ، انتقال ، دفن ، تولید کمپوست و مدیریت پسماندها از سوی حفاظت محیط زیست در مجموع مطلوب ارزیابی نمی‌شود.
وی بااشاره به روند توسعه زندگی شهری و افزایش سرانه تولید زباله اظهارداشت : باید چاره ای اصولی و مطابق بااستاندارهای جهانی بازیافت و دفن زباله برای مدیریت پسماندها اندیشید.
یک عضو شورای اسلامی شهر کهریزک نیز بااشاره به اینکه این مرکز دفن معضلات بسیاری را به مردم شهر تحمیل کرده است افزود: انواع و اقسام بیماریهای پوستی و تنفسی و خطر رانش زمین و مدفون شدن مردم در زیر ‪۲۰‬ میلیون تن زباله از جمله معضلاتی ناشی از وجود مرکز دفن زباله در این منطقه است.
“مجید راوندی”بااعلام اینکه گاهی اوقات عمق ترانشه های زباله به ‪۸۰‬ متر می‌رسد، یعنی یک ساختمان ‪ ۶۰‬طبقه افزود: و شهروندان کهریزک در چندصد متری این مرکز دفن زباله زندگی می‌کنند.
وی،تعطیلی بخش عمده ای ازصنایع فعال درحاشیه این مرکز دفن به علت بوی مشمئزکننده زباله،تخریب منابع آب وخاک زیرزمینی به علت نفوذشیرابه های ناشی از زباله هاو فقدان دسترسی مردم به آب آشامیدنی را از دیگر مشکلات این مرکز دفن زباله عنوان کرد.
این عضو شورای اسلامی شهرکهریزک گفت : بیماریهای پوستی و تنفسی ناشی از آلودگی های این مرکز دفن زباله هزینه های کلانی را به مردم این منطقه تحمیل کرده است.
وی انتقال این مرکز دفن و بازیافت زباله ، پس از ‪ ۴۵‬سال فعالیت را تنهاراه ممکن برای کاهش تحمیل این همه معضل به مردم مظلوم و محروم کهریزک عنوان کرد.
رییس اداره اجتماعی و انتخابات فرمانداری شهرستان ری نیز با اشاره به مشکلات متعددی که وجود این مرکز برمردم منطقه تحمیل کرده است افزود:ظرفیت مرکز دفن و بازیافت زباله پایان یافته و این مرکز باید از کهریزک به محلی جدید منتقل شود.
“مهدی مجیدی ” با اشاره به اینکه این مرکز تنها به عنوان محلی برای بازریز زباله های تهران در نظر گرفته شده و نه بازیافت افزود: در خوشبینانه‌ترین حالت،تنها کمتر از یکهزار تن از این زباله‌ها بازیافت شده و مابقی در زمین دفن می‌شوند.
او بااشاره به اینکه درجلسات متعددشورای بهداشت شهرستان ری دو راه حل کوتاه مدت و بلند مدت به شهرداری تهران و سازمان بازیافت برای پایان دادن به معضلات موجود درکهریزک پیشنهاد شده افزود:تاکنون اقدامی ازسوی شهرداری برای عملی کردن این راه حل‌ها انجام نشده است.
مدیرعامل سازمان بازیافت زباله شهرداری تهران گفت: روزانه هفت هزار تن زباله مناطق ‪ ۲۲‬گانه تهران و شهرهای اطراف به مرکز دفن و بازیافت زباله آرادکوه در کهریزک منتق می‌شود.
“فرهاد پورمحمدسخا” با اشاره به اینکه از این میزان زباله حدود یکهزار و ‪ ۵۰۰‬تن آن بازیافت می‌شود افزود: برای انجام عملیات دفن و بازیافت زباله به صورت اصولی و انجام عملیات پردازش وکمپوست نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه هستیم.
وی امحاء زباله را یکی از مشکلات عمومی کشور عنوان کرد و افزود: تهران نیز با تولید روزانه هفت هزارتن زباله که باید ‪ ۷۰‬درصد آن در فاصله ‪ ۱۲‬شب تا ‪ ۶‬صبح امحاء شود نیازمند انجام پروسه بسیار عظیمی برای دفن است.
پورسخا تصریح کرد:شاید پروسه فعلی امحاء زباله ، از ابتدایی‌ترین نوع دفن محسوب شود اما با انجام سرمایه گذاری و تجهیزکارخانه با ماشین آلات مختلف پردازش زباله،می توانیم درآینده به محصول نهایی(کمپوست)دست یابیم.
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

تامین گرمای ساختمان اداری جدیدی در نزدیکی ایستگاه به روشی جدید

گرمای بدن صدها هزار فردی که هر روزه از ایستگاه مرکزی استکهلم عبور می‌کنند، برای تامین گرمای ساختمان اداری جدیدی در نزدیکی این ایستگاه، استفاده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، “کارل سوندهولم” از شرکت دولتی “جرن‌هوست” سوئد و مدیر این پروژه گفت: جمعیت بسیار زیادی از ایستگاه مرکزی عبور می‌کنند، ما قصد داریم بخشی از گرمایی که این افراد تولید می‌کنند در کمک به تامین گرمای یک ساختمان جدید، مهار کنیم.
روزانه حدود ‪ ۲۵۰‬هزار نفر برای استفاده از مترو، قطارهای رو زمینی و یا مراجعه به فروشگاههای فراوان داخل این ایستگاه، در آن رفت وآمد دارند.
سوندهولم اظهار داشت: همه مردم گرما تولید می‌کنند و در حقیقت خلاصی یافتن از این گرما بسیار دشوار است. قصد ما این است به جای بازکردن پنجره‌ها و هدر دادن تمام این گرما، آن را بوسیله سیستم تهویه مهار کنیم.
وی گفت: گرمای بدن می‌تواند آب را گرم کند اما در عوض می‌توان آن را از طریق لوله‌هایی به یک ساختمان اداری جدید انتقال داد. این ساختمان شامل یک هتل کوچک و چند فروشگاه نیز می‌شود که انتظار می‌رود تا اوایل سال ‪۲۰۱۰‬ ساخت آن به اتمام برسد.
مدیر این پروژه گفت: این یک فناوری قدیمی است امابا شیوه جدیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری فقط شامل لوله، آب و پمپ‌ها است که البته تاکنون به این شکل از آن استفاده نشده است.
وی افزود: استفاده از این فناوری هزینه‌های گرمایشی را در ساختمانها تا ‪ ۲۰‬درصد کاهش می‌دهد.

منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

نصب برچسب روی تمام مخازن آب آشامیدنی در پکن

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ، چین در تلاش است در آستانه بازی‌های المپیک سال آینده در پکن با یک سلسله رسوایی‌ها در مورد ایمنی بهداشتی محصولات خود از اسباب بازی و خمیردندان گرفته تا لاستیک‌های خودرو، دارو و غذا مبارزه کند.

روزنامه “بیجینگ تایمز” ماه ژوئیه نوشت، تقریبا نیمی از بشکه‌های آب که در پکن، میزبان بازی‌های المپیک ‪ ،۲۰۰۸‬عرضه می‌شود احتمالا “تقلبی” هستند و یا فاقد خلوصی هستند که تولیدکنندگان آنها ادعا می‌کنند.

این آب‌های تقلبی یا آب لوله کشی هستند یا آب‌های تصفیه شده از مارک‌های متفرقه کوچک که درون مخازن خالی که با مارک‌های استاندارد کیفیت مهر و موم شده‌اند، ریخته می‌شوند.

روزنامه “چاینا دیلی” نوشت، اکنون یک کد برای تضمین کیفیت آب زیر برچسب در دهانه هر مخزن آب چاپ می‌شود
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

طبق یک تحقیق، ازن که یکی از عوامل عمده آلودگی هوای شهر است

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث دی، معلوم شده است که قرار گرفتن در معرض ازن با افزایش شمار افرادی که به دلیل بیماری‌های قلبی عروقی و ریوی در بیمارستان بستری می‌شوند و شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها ارتباط دارد اما مکانیسم‌های حقیقی مربوطه مشخص نشده‌اند.
این مطالعه که توسط محققان ریه “مرکز پزشکی دانشگاه دوک” انجام شده است احتمالا پاسخ‌هایی را در این رابطه ارائه می‌دهد.
محققان دریافتند، موش‌هایی که در معرض سطوح ناسالم ازن قرار گرفتند در واکنش به سموم باکتریایی، آسیب شدید ریویی نشان دادند.
همچنین دیده شده که نوعی از سلول‌های سیستم ایمنی ذاتی که بطور عادی مهاجمان خارجی را می‌بلعند و راه‌های هوایی را پاکیزه نگه می‌دارند در این موش‌ها دچار افزایش “مرگ سلولی برنامه‌ریزی شده” شدند.
سیستم ایمنی ذاتی یعنی ابتدایی‌ترین بخش دفاعی بدن، در مقابل همه مهاجمان واکنش نشان می‌دهد.
دکتر “جان هولینگس ورث” متخصص ریه و نویسنده این مطالعه در بیانیه‌ای اعلام کرد، مقادیر اندک مواد خارجی استنشاق شده می‌توانند نسبتا بی‌ضرر باشند زیرا آنها یک واکنش ایمنی ذاتی را برمی‌انگیزند که از ریه‌ها محافظت می‌کند.
وی افزود، با این وجود به نظر می‌رسد که ازن باعث می‌شود که سیستم ایمنی ذاتی واکنش شدیدی نشان دهد و سلول‌های ایمنی اصلی را بکشد و احتمالا ریه را نسبت به مهاجمان بعدی مانند باکتری آسیب پذیرتر می‌کند.
این مطالعه در شماره اول اکتبر مجله “ایمونولوژی” منتشر شده است
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

مقررات بهداشتی خوابگاهها ی دانشجویی ، دانش آموزی و غیره

مقررات بهداشتی خوابگاهها ی دانشجویی ، دانش آموزی و غیره

راهروها و اتاقها :
کف قابل شستشو ، بدون فرو رفتگی ، دارای شیب مناسب و تمیز باشد .
سقف باید صاف ، بدون ترک خوردگی ، تمیز و بدون فرورفتگی و دارای رنگ آمیزی مناسب باشد .
نور طبیعی یا مصنوعی طوری تامین شود که باعث ناراحتی چشم نگردد .
کپسول اطفا حریق جهت جلوگیری از حریق وجود داشته و پرسنل مربوطه آموزش لازم را ببینند .
تهویه ساختمان باید مناسب و کافی باشد .
کلیه پنجره ها باید مجهز به توری سیمی ضد زنگ باشد .
درها و پنجره ها باید سالم و تمیز و بدون ترک خوردگی و شکستگی باشد .
سمپاشی به نحو مطلوب صورت گرفته و هیچگونه حشره ای نباید در خوابگاه دیده شود .
اتاقها مجهز به کمد و تخت ، به تعداد کافی ، سالم و تمیز باشد .
مساحت اتاق متناسب با تعداد افراد ساکن در آن باشد .
پنجره اتاق دارای پرده مناسب و تمیز باشد .

سرویسهای بهداشتی :
تهویه باید به نحوی صورت گیرد که همیشه هوای داخل توالت ئ دستشویی سالم و عاری از بو باشد .
وسایل نو و روشنایی بدون نقص باشد .
کف باید بدون فرو رفتگی ، دارای شیب مناسب و تمیز باشد .
سقف باید بدون شکاف و تمیز باشد .
ساختمان دیوار بیاد از جنس مقاوم ، قابل شستشو و تمیز باشد .
در و پنجره ها و شیشه ها سالم و مجهز به توری سیمی ضدزنگ باشد .
شیرهای برداشت آب و شیلنگ باید سالم و بدون نقص باشد .
از توالت و دستشویی صاف از جنس کاشی یا سرامیک که همواره تمیز و پاکیزه باشد استفاده شود .
تعداد سرویسهای بهداشتی ( توالت و دستشویی ) متناسب با جمعیت ساکن باشد .
سیستم فاضلاب ( از نظر گرفتگی لوله ، سالم بودن لوله های فاضلاب ، استفاده از سیفون و … ) بهداشتی باشد و ضد عفونی روزانه انجام شود .
توالتها دارای سطل زباله درپوش دار ، تمیز ، مناسب و مجهز به کیسه زباله باشد .
سمپاشی به نحو مطلوب صورت گرفته و هیچگونه حشره ای نباید در سرویس بهداشتی دیده شود .

حمام
تعداد حمامها باید به تعداد کافی و متناسب با جمعیت ساکن باشد .
کف بدون فرورفتگی ، دارای شیب مناسب و همواره تمیز باشد .
سقف باید بدون شکاف و تمیز باشد .
دیوار باید از جنس مقاوم ، قابل شستشو و تمیز باشد .
.حمام باید از وسایل روشنایی کافی و بدون نقص برخوردار باشد .
دوشها و شیرهای آب باید سالم و بدون چکه باشند .
تهویه باید به نحو مطلوب صورت گیرد و فضای حمام عاری از بو و بخارات باشد .
ضدعفونی دوشها و محوطه حمام باید روزانه انجام شود .
سیستم فاضلاب ( از نظر گرفتگی لوله ، استفاده از سیفون ، عدم پوسیدگی لوله های فاضلاب و … ) بهداشتی باشد
حمامها دارای سطل زباله درپوش دار ، تمیز و مناسب و مجهز به کیسه زباله باشد
سمپاشی به نحو مطلوب صورت گرفته و هیچگونه حشره ای نباید در حمامها دیده شود .

آشپزخانه :
سقف و کف بدون فرورفتگی ، قابل شستشو و همواره تمیز باشد .
ساختمان دیوار باید از جنس مقاوم قابل شستشو و همواره تمیز باشد .
تهویه به نحوی انجام گیرد که هوای داخل آشپزخانه سالم باشد .
پنجره ها باید مجهز به توری سیمی ضد زنگ باشد .
آشپزخانه باید از وسایل کافی و بدون نقص برخوردار باشد .
از سطلهای زباله درپوش دار مناسب با کیسه پلاستیکی در آشپزخانه استفاده شود .
شیرهای آب باید سالم و بدون چکه باشند .
سیستم فاضلاب ( از نظر گرفتگی لوله ، استفاده از سیفون ، عدم پوسیدگی لوله های فاضلاب و … ) بهداشتی باشد
ضدعفونی محیط آشپزخانه به طور روزانه انجام شود .
وسایل پخت مناسب و همواره تمیز باشد .
سمپاشی به نحو مطلوب صورت گرفته و هیچگونه حشره ای نباید در آشپزخانه دیده شود .
یخچال به تعداد کافی و مناسب که همواره تمیز بوده وجود داشته باشد .
ظرفشویی به تعداد کافی ، سالم و مناسب باشد .
از آب سردکن به تعداد کافی ، سالم ، تمیز و مناسب استفاده شود .

سیستم جمع آوری زباله :
از سطل زباله مناسب ، درپوش دار و تمیز استفاده شود
تفکیک زباله صورت گیرد . ( زباله خشک شامل ، نان خشک ، مواد پلاستیکی ، کاغذ ، فلزات و … از زباله تر جدا شود ) .
سطل زباله مجهز به کیسه زباله باشد .
انبار موقت جمع آوری زباله مناسب ، قابل شستشو و دارای شیب مناسب باشد .
انبار موقت زباله روزانه نظافت و ضدعفونی شود .
ریخت و پاش در اطراف انبار موقت زباله نباید وجود داشته باشد .
تعداد سطل زباله و انبار موقت زباله متناسب با حجم زباله باشد .
زباله ها از محل جمع آوری و انبار موقت زباله ، روزانه حمل و از محوطه خوابگاه خارج گردد .
منبع:سایت پزشکان بدون مرز http://www.pezeshk.us
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ