مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط
مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

پمپ های سانتریفیوژ

تاریخچه:
نیاز انسان به آب و جابجایی آن از نقطه ای به نقطه ای دیگر سبب شد که انسان به فکر ساخت دستگاهی که این مشکل را بر طرف کند بیافتد.
اولین نمونه های پمپ ها که نیروی محرک آنها توسط انسان یا حیوانات تامین میشد، توسط مصریان باستان در 17 قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شد و مورد استفاده قرار گفتند. آنها توانسته بودند آبرا با پمپ های رفت و برگشتی از عمق 5 متر و 91 سانتی متری زمین بیرون بکشند.
در یونان باستان نیز پمپ های رفت و برگشتی با طرح ساده 4 قرن قبل از میلاد ساخته شده بود. تاریخ مشخصی در مورد ابداع پمپهای سانتریفیوژوجود ندارد، اما گفته می شود که نقاشیهای لئوناردوداوینچی در قرن پانزدهم میلادی نشان میدهد که چگونه با اعمال نیروی گریزازمرکز به آب درون یک لوله خمیده، آب را تا مقدار معینی بالا می برد
اولین پمپ های سانتریفیوژ در اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم توسط مهندسین فرانسوی وایتالیایی ساخته شده و کاربرد عملی یافتند (1732).
در نیمه های قرن نوزدهم عیب اصلی پمپهای رفت و برگشتی که عبارت از مقدار جریان پایین می باشد، موجب این شد که پمپ های سانتریفیوژ با استقبال بیشتری روبرو شوند و جایگاه وسیعتری در صنعت پیدا کنند. در پمپ های سانتریفوژ مایع به مرکز پمپ و پای پره‌ها وارد شده و اثر نیروی گریز از مرکز که ناشی از گردش سریع پمپ می‌باشد، انرژی جنشی زیادی پیدا کرده و به طرف خارج پرتاب می‌شود و پوسته را پر از سیال می‌کند
انرژی جنبشی در قسمت خروجی پمپ اجبارا به انرژی فشار تبدیل می‌گردد.عمده ترین تولید کننده این گونه پمپ ها در ایران شرکت صنایع پمپیران میباشد

ابراهیم ندرلو - مدیریت سایت موژ

ادامه مطلب ...

آب به حساب نیامده

در شبکه های توزیع آب شرب شهری همواره مقدار قابل توجهی آب شرب به شکلهای مختلف از دسترس خارج می شود ، بخشی از آن تلف می شود، بخشی درست مصرف نمی شود، و بخشی علیرغم مصرف درست مجوز قانونی ندارد. این اشکال مختلف خارج شدن آب از دسترس تولید کننده سبب فعال شدن بخشی تحت عنوان مطالعات کاهش آب به حساب نیامده در تمامی شرکتهای توزیع کننده آب در سراسر جهان شد و حتی امروزه موضوع آب به حساب نیامده بعنوان یک مبحث قابل توجه در برخی دانشگاههای جهان بعنوان واحد درسی تدریس میگردد.
UFW یا آب به حساب نیامده عبارتست از اختلاف بین آب تولیدی خالص (حجم آب ارسالی به شبکه) و آب مصرفی مجاز (حجم آب مصرفی مجاز اندازه گیری شده یا اندازه گیری نشده).

بیان این اصطلاح گرچه آسان است اما محاسبه مقدار واقعی آن کمی مشکل است :

● حجم آب مصارف مجاز _ حجم آب ارسالی به شبکه = میزان آب به حسا ب نیامده
● میزان آب به حساب نیامده معمولا بر حسب درصد تولید خالص بیان می شود و گاهی برای مقایسه ارقام با یکدیگراز واحد " لیتر به ازاء هر مشترک در ساعت " نیز استفاده می شود .
● برخی تصور می کنند آب به حساب نیامده همان تلفات است در حالی که چنین نیست و تلفات به آبی اتلاق می شود که به شکل غیرمفید از دسترس خارج می گردد. گاهی اوقات آب تلف شده، به حساب نیامده نیز می باشد نظیر نشت آب در شبکه اما گاهی اوقات تلف آب ، به حساب نیامده نمی باشد بلکه جزو آب به حساب آمده تلقی می گردد نظیر مصرف بی رویه توسط مشترکین داخل منزل که کنتر آب میزان مصرف آب را به درستی نشان دهد در حالی که به مصرف درستی نرسیده است.
● برخی از شرکتهای توزیع کننده اصطلاح " آب بدون در آمد " را بجای " آب به حساب نیامده " به خدمت گرفته اند که البته " آب بدون در آمد " تعریف متفاوتی دارد. قطعا چنین شرکتهایی مصارف عمومی مجاز را که در آمدی برای شرکت در بر ندارد به حساب نمی آورند.
منبع:سایت شرکت آب و فاضلاب مشهد http://www.abfamashhad.ir/Default.aspx?tabid=69

در این خصوص می توانید به شرکت های فعال در این زمینه مراجعه نمایید:
مانند:شرکت نشت جوی کبیر  و یا شرکت فرآیند ارقام پرداز
ابراهیم ندرلو مدیریت سایت موژ

ادامه مطلب ...

کمپوست

با سلام یکی از بازدید کنندگان خواستار اطلاعاتی در خصوص کمپوست بودند که آقای شهاب خزائلی کارشناس خاکشناسی مطلب ذیل را در این خصوص ارسال نمودند.ضمن تشکر فراوان از ایشان مطلب مذکور عینا ذکر میگردد.
کمپوست:Compost))
1-مقدمه وهدف:
استفاده از سموم و کودهای شیمیائی در مزارع، علیرغم بازدهی اولیه خوبی که دارند، عملاً در درازمدت اثرات سوئی برجا می گذارند. همچنین به دلیل علاقه زارعین به مصرف کودهای شیمیایی، استعمال کودهای آلی که جهت بهبود خصوصیات فیزیکی و شیمیائی و بیولوژیکی خاک الزامی می باشد، در اکثر موارد به فراموشی سپرده شده است و این امر سبب سفتی خاکهای زراعی گشته و نفوذپذیری آنها را کاهش می دهد. تداوم این روند سبب تخریب هرچه بیشتر ساختمان خاک، کاهش شدید در مقدار مواد آلی و نهایتاً افزایش وزن مخصوص خاکهای زراعی شده است. بنابراین بایستی فرهنگ استفاده از کودهای آلی به جای کودهای شیمیائی در بین کشاورزان رواج یابد.
2 - کمپوست چیست؟
کمپوست از کلمه لاتین Compositus به معنای مخلوط و یا مرکب اقتباس شده است و عبارت است از تجزیه بیولوژیکی موادآلی و تبدیل آن به هوموس قابل مصرف برای گیاهان توسط موجودات زنده نظیر حشرات ، کرم خاکی و میکروارگانیسم ها (باکتری ها و قارچ ها) . به عبارت دیگر مواد آلی نامتجانس بوسیله میکرو ارگانیزم های مختلف در حضور رطوبت و گرما، در محیط هوازی وشرایط کنترل شده تجزیه می شوند و حرارتی حدود 65 الی 75 درجه سانتی گراد تولید می نمایند. کمپوست تولیدی در این فرایند به اندازه کافی پایدار بوده و بدون آن که عوارض زیست محیطی در پی داشته باشد ،قابل انبار شدن و یا مصرف کردن است.
در حقیقت عمل کمپوست شدن یک شکل طبیعی از چرخه زندگی (زنجیره غذایی) است که دائما در طبیعت رخ می دهد. ادامه مطلب ...

پاره ای از مقالات کنفرانس بین المللی جایگاه hse در سازمانها

توسعه فرهنگ زیست محیطی و نقش آن در توسعه پایدار
بررسی وضعیت آلودگی هوای شهر سبزوار
توسعه حفاظت محیط زیست در برنامه HSE صنعت نفت ایران بر پایه برنامه ریزی استراتژیک
روستاهایی سبز در پرتو مدیریت سبز
آلاینده های ناشی از حریق احتمالی مواد شیمیایی و اثرات زیست محیطی آن در انبار مواد شیمیایی یک شرکت خودروسازی
بررسی استفاده از کربن فعال در واحد تصفیه پساب شرکت پتروشیمی شهید تندگویان
بازیافت مکانیکی پلی اتیلن ترفتالات به منظور کاهش آلودگی محیط زیست
Kinetics study on the conversion of the microorganisms to biopolymer
کنوانسیون استکهلم و آلاینده های آلی پایدار
پروژه تحقیقاتی استفاده ازپساب تصفیه شده درمصارف فضای سبزوقطع کامل جریان آن به رودخانه زاینده رود
بررسی کمی و کیفی پسماندهای ویژه در استان چهارمحال و بختیاری
بررسی فاضلاب انسانی و پسماندها در حاشیه رود خانه کیار غربی
اندازه گیری آلاینده های موجود در پساب یک واحد پتروشیمی
تعیین منبع، پراکنش، جذب و تجمع عناصر سنگین در خاکهای محدوده شهرک صنعتی II اهواز، استان خوزستان
روش نوین تصفیه پساب الکل سازی
« حذف دترجنت و استاندارد سازی فاضلاب صنعتی یک شرکت خودروسازبا استفاده از متدلوژی شش سیگما »
روشهای کندزدایی آب با نگرشی بر فرآیندهای ضدعفونی در ایران
ارزیابی زیست محیطی پروژهای عمرانی با نگرشی بر ارزیابی زیست محیطی پروژه انتقال آب به فلات مرکزی ایران ( سد و تونل بهشت آباد )
بررسی سطح آگاهیهای زیست محیطی تشکل های مردمی به منظور امکان بکارگیری آنها در توسعه فرهنگ محیط زیست در سازمان ها ( مطالعه موردی : شهرستان اهواز )
بررسی تاثیر رعایت مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت (CSR) بر حفظ محیط زیست
ON THE ENVIROMENTAL MANAGEMENT BY NANOTECHNOLOGY TECHNIQUES
Development of Safety Culture in the Construction Industry:The Leadership Roles
بررسی آثار زیست محیطی آلاینده های دفعی صنایع نفت و پتروشیمی با بررسی موردی سایت بندر امام و پارس جنوبی
کنفرانس بین المللی جایگاه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در سازمانها
برای دریافت اصل مقالات به سایت کنفرانس بین المللی جایگاه ایمنی ، بهداشت و محیط زیست در سازمانها مراجعه نمایید.
کلمه عبور تمامی مقالات www.iransafety.org می باشد

ابراهیم ندرلو - مدیریت سایت موژ