مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط، منابع ارشد و بهداشت محیط، آب و فاضلاب و بهداشت محیط، گندزداها و بهداشت محیط، مبارزه با ناقلین و بهداشت محیط

ادامه حل مجموعه سوالات کنکور کارشناسی ارشد

درس تصفیه آب و فاضلاب – سال 1377
1- دریک سیستم لجن فعال تصفیه فاضلاب ، حجم حوض هوادهی 1200 متر مکعب ونسبت غذا به میکرواگانیسم F/M 0.1 در روز ومقادیر دبی و غلظت اکسیژن بیوشیمیایی BOD فاضلاب ورودی به ترتیب 200 مترمکعب در ساعت و 200 میلیگرم درلیتر است . غلظت مواد معلق فرار مایع مخلوط MLVSSدر حوض هوادهی چند میلیگرم درلیتر است.
الف-200 ب- 2000 ج- 2020 د-2200
حل مسئله:داریم
F/M=Flow Rate * BOD/V*Mlvss
0.1=200*24*200/1200*Mlvss=?
2- دریک کارخانه روزانه 400 مترمکعب فاضلاب که غلظت اکسیژن خواهی بیوشیمیایی پنج روزه آن (BOD5) 850 میلیگرم در لیتر است تولید میشود . اگر مقدار سرانه اکسیژن خواهی بیوشیمیایی پنج روزه معادل 40 گرم در روز باشد. این کارخانه معادل چند نفر آلودگی تولید میکند؟
الف-1750 ب-3220 ج-5400 د-8500
حل مسئله:داریم
Q=400 m3/d BOD5=850 mg/l BOD5 سرانه =40gr
400*1000*850=340000000/40000mg/l=8500 آلودگی ایجاد شده توسط این کارخانه برحسب نفر
3-در طراحی و راهبری مخازن اختلاط سریع ولخته سازی تصفیه خانه های آب شهری کدام آزمایش اهمیت بیشتری دارد؟
الف- جار ب-ستون ته نشینی ج-BOD د-COD
حل:در تصفیه خانه های آب شهری آزمایش جار تست برای طراحی وراهبری اهمیت زیادی دارد
4- دبی ورودی به یک تصفیه خانه آب 4800 متر مکعب در روز است اگر زمان ماند هیدرولیکی در حوض لخته سازی30 دقیقه باشد حجم این حوض چند متر مکعب است.
الف-50 ب-100 ج-150 د-250
حل مسئله:داریم
Q=4800 m3/d t=30 min V=?
Q=V/T V=Q*T V=4800*30/60*24=100 متر مکعب حجم حوضچه

ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


حل سوالات کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط

با سلام به بازدیدکنندگان سایت موژ
با توجه به اینکه یکی از پست های پر بازدید سایت پست کارشناسی ارشد بوده است تصمیم گرفتم نسبت به جمع آوری سوالات کارشناسی ارشد سالهای مختلف در این مجموعه و در صفحه مهندسی بهداشت محیط - سایت موژ وحل آنها به صورت تشریحی در حد بضاعت خود(که کارشناس بهداشت محیط میباشم) اقدام نمایم ، تاهم جهت آزمون مذکور مهیا شده وهم در این رهگذرنیز اطلاعاتی را جمع آوری ودر اختیار سایر دوستان و بازدید کنندگان گرامی قرار دهم از دوستانی که سوالات امتحان کارشناسی ارشد سالهای اخیر را در دسترس دارند تقاضا میشود تا آنها را به آدرس پست الکترونیکی nad.alta110@gmail.com ارسال نمایند.

ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


مصاحبه با رتبه اول آزمون PH.D بهداشت محیط

تبیان : لطفاً اندکی درباره ی خودتان بگویید.
من سید غلامرضا موسوی در سال 1354 در یکی از روستاهای اطراف مشهد به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در همان روستا به اتمام رساندم ؛ در سال 1373 در مشهد دیپلم گرفتم، و با شرکت در کنکور سراسری در رشته بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شدم در سال 1377 بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل ، در کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی شرکت کردم و رتبه اول را به دست آوردم. البته در همان سال در آزمون وزارت علوم هم شرکت کردم و به رتبه اول در کشور دست یافتم، ولی به هر حال وزارت بهداشت را انتخاب کردم. سال 79 در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل شدم ، در واقع من طی سه ترم فوق لیسانس را به اتمام رساندم و بلافاصله در آزمون PH.D شرکت کردم و با کسب رتبه اول در دانشگاه علوم پزشکی تهران قبول شدم. هم اکنون علاوه بر تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه علوم پزشکی تهران ، عضو هیأت علمی این دانشگاه نیز هستم. بیشتر کارهای علمی من، تألیف و ترجمه کتاب و چاپ مقاله است ؛ من در حدود بیست و دو مقاله به زبان انگلیسی و فارسی در نشریات معتبر داخلی و خارجی منتشر کرده ام، دو مقاله به زبان انگلیسی آماده انتشار است، در حدود سیزده عنوان کتاب تألیف و ترجمه کرده ام که دوازده عنوان در سال گذشته به چاپ رسیده است. هم اکنون چهار عنوان کتاب آماده انتشار دارم که متأسفانه به دلیل مضیقه های مالی موفق به چاپ آنها نشده ام.
البته فعالیت ورزشی هم داشته ام ؛ در دوره تحصیل با نهادهای مختلفی مانند انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی در فعالیت های ورزشی و یا دوره های ورزشی شرکت می کردم. علاوه بر آن در دوره تحصیل به موفقیت هایی دست یافتم: سال گذشته به عنوان دانشجوی نمونه دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدم ؛ دانشجوی نمونه دوره دکترا در کشور هستم و به همین مناسبت لوحی از جناب آقای خاتمی دریافت کردم؛ در جشنواره بین المللی روز جوان به عنوان جوان نمونه برگزیده شدم و هم اکنون کاندیدای جشنواره خوارزمی و رازی هستم که البته هنوز در دست بررسی است.
تبیان: تألیفات شما بیشتر در زمینه بهداشت محیط و محیط زیست بوده یا این که مطالب دیگری را در نظر داشته اید؟
ابتدا لازم است بهداشت محیط را تعریف کنیم که عبارت است از کنترل عوامل محیطی که به نحوی روی سلامت جسمی، روحی و اجتماعی افراد تأثیر گذار هستند. به عنوان مثال آب و هوا، نحوه غذا خوردن، رفتارها و برخوردهای اجتماعی، حتی ترافیک که روی جسم و یا روان و زندگی اجتماعی افراد تأثیر می گذارد ؛ بر این اساس خود من بیشتر تلاشم را به مسائل بهداشتی جامعه معطوف کردم و چندین کتاب در زمینه های مختلف از جمله آلودگی آب، آلودگی هوا، مواد زائد و میکروبیولوژی آب تألیف کردم. هم اکنون این کتاب ها برای مقاطع فوق لیسانس و PH.Dبه عنوان منابع کنکور استفاده می شود.

تبیان: پس شما بیشتر در حیطه زیست شناسی و عوامل محیطی کار می کنید؟
نه ، بهداشت محیط یکی از گرایش های علوم پزشکی است. آبی که می خوریم ، تا تصفیه شود و به دست ما برسد، مراحلی را طی می کند. کیفیت روش های تصفیه آب بخشی از کار ماست. همچنین بیماری هایی که از طریق آب انتقال پیدا می کند هم قسمت دیگری از کار ما در بخش پزشکی است. و یا طراحی تصفیه خانه آب که آن هم قسمت دیگری از کار ما در بخش فنی - مهندسی است.

تبیان: کاربرد بهداشت محیط در جامعه ما چیست؟
با توجه به این نکته که "پیشگیری بهتر از درمان است"، چون هزینه ای که برای آن می پردازند خیلی کمتر از هزینه ای است که به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم برای درمان افراد پرداخت می شود، کشورهای دنیا روی این بحث سرمایه گذاری بسیاری کرده اند. خوشبختانه اخیراً در کشور ما هم روی این مسئله تأکید می شود. بهداشت محیط دقیقاً همین جا معنی پیدا می کند ، چرا که بهداشت یعنی علم پیشگیری از بیماری ها. وقتی ما آب سالم داشته باشیم، قطعاً از تعداد بیماری هایی که از طریق آب منتقل می شوند، کاسته می شود و همچنین با وجود هوای سالم، بیماری های قلبی - عروقی و تنفسی نیز کم خواهد شد. در نتیجه، این پیشگیری و بهبود سلامت جامعه، بر اقتصاد کشور نیز تأثیر خواهد گذاشت.

تبیان : چه مراکزی در این زمینه فعال هستند؟
متولی اصلی امرِ بهداشت در کشور "وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی" است.
تبیان: آیا دولت و جامعه به بحث بهداشت محیط ، آن گونه که لازم است، اهمیت می دهند؟
برخلاف این که بحث بهداشت محیط از اهمیت ویژه ای برخوردار است، در کشور ما چندان اهمیتی به آن داده نمی شود. ملاحظه کنید کشور کانادا بیشترین تعداد دانشجو را در رشته محیط زیست و بهداشت محیط دارد و به همین دلیل علاوه بر این که بر مسائل زیست محیطی کشورشان فائق شده اند، درصدد حل مسائل فرا مرزی برآمده اند. به عنوان مثال کنترل و رفع آلودگی رودخانه ای که از کشور دیگری وارد کانادا می شد. با این نگرش بحث آلودگی و مسائل بهداشت محیط در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی ، بحث حل شده ای است.

تبیان: هم اکنون کدام کشور در این زمینه فعالیت خوبی دارد؟
کشورهای غربی به خصوص کانادا در این زمینه خیلی خوب عمل کرده اند. در بین کشورهای آسیایی، چین و ژاپن عملکرد خوبی داشته و نشریات و مقالاتی در این زمینه ارائه کرده اند، در حالی که کشور ما با درصد بالایی از جمعیت ، ضعیف عمل کرده است. به نظر می رسد یکی از علل تفاوت این باشد که در کشور ما مدیران مربوط به این بخش بیشتر پزشک هستند و نوع عملکرد آنها به سمت مسائل درمانی معطوف شده است. در صورتی که صرف هزینه ای کمتر در بخش بهداشت و پیشگیری، البته طی مدت نسبتاً طولانی تر، بیشتر جوابگوی نیازهای جامعه ما خواهد بود. به عنوان مثال ، آب تهران که جزء بهترین آب های دنیا بود، آلوده شده است و ما باید برای تصفیه آن مبالغی را هزینه کنیم. علت این است که فاضلاب های کارخانجات و منازل وارد چاه ها می شود و سفره های آب زیرزمینی را آلوده می کند پس این آب پس از استخراج باید تصفیه شود. علت دیگری که می توان نام برد، آلودگی ساحل رودخانه هایی است که آب تهران از آن تأمین می شود. البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که به نظر من کافی نیست و در این قسمت باید کار بیشتری انجام گیرد، زیرا این مسئله در سلامت جسمی و روحی و روانی جامعه که همان هدف بهداشت است، تأثیر مستقیم و فراوان دارد.
ما نیاز به بالا بردن سطح بهداشت داریم، و برای نزدیک کردن استانداردهای کشور به دیگر کشورها باید در زمینه بهداشت سرمایه گذاری و تأکید کنیم.
تبیان: به نظر شما بحث آلودگی هوا که هم اکنون در تهران به صورت جدی مطرح است و حتی قوانینی مثل زوج و فرد کردن تردد خودروها و یا عبور و مرور کودکان و افراد مسن در روزهای خاص، و یک سری پیشگیری های این چنینی، آیا بیشتر به جنبه روانی قضیه می پردازد؟
ما برای تنفس باید هوای پاک داشته باشیم ؛ و در این زمینه یک سری استانداردهایی وجود دارد. مثلاً شاخص هایی که غلظت ذرات معلق در هوا را نشان می دهد. به نظر من زوج و فرد کردن تردد ماشین ها در سلامت جامعه خیلی تأثیر نمی گذارد. اینجا بحث استاندارد کردن وسائط نقلیه اهمیت دارد. حتی بسیاری از مدل های جدید خودرو که خیلی از ما آرزوی داشتن آن را می کنیم، از نظر زیست محیطی استاندارد نیست و آلوده کننده هوا محسوب می شود.
بحث اصلی، بحث مدیریت ترافیک تهران است. طی تحقیقاتی که در سال های 77 ، 78 و 79، در مورد هوای تهران انجام دادم به این نتیجه رسیدم که خودروهای فرسوده بیش از 70 درصد آلودگی هوا را موجب می شوند. بنابراین باید بیشتر روی این قسمت تأکید کنیم. در حال حاضر درصد زیادی از خودروهای در حال تردد در سطح شهر تهران بیش از عمر مفیدشان کار کرده اند و اینها عامل اصلی آلودگی هوا محسوب می شوند. این مسئله با سرمایه گذاری در این بخش و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و گازسوز کردن بقیه وسائط نقلیه ( یعنی جایگزین کردن سوخت گاز طبیعی به جای بنزین) بسیار قابل کنترل خواهد بود.
البته بحث دیگری که امروزه در اقتصاد ما مطرح هست واردات بنزین است. هم اکنون به ازای هر نفر یک لیتر بنزین در روز مصرف می کنیم ، یعنی روزی 70 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود. این آمار استاندارد نبودن خودروهای ما را می رساند، در حال حاضر تهران، تبریز و شیراز در معرض آلودگی هوا قرار دارند.

تبیان: آیا بحث آلودگی هوا واقعاً جدی است؟
بله بحث آلودگی هوا در همه دنیا بسیار جدی مطرح است. مثلاً در شهر لندن پروژه ای در مورد وضعیت هوای این شهر در دست انجام است. دولت این کشور یک میلیون و دویست هزار پوند به این پروژه تحقیقی اختصاص داده است و قرار است من هم به زودی به این گروه که بیش از سیصد نفر در آن فعالیت دارند، بپیوندم .

تبیان : به نظر شما این پروژه موفقیت آمیز خواهد بود؟
بله ، چون برای آن هزینه کرده اند. ببینید اگر من در تهران بخواهم در این زمینه کار کنم و خیلی هم علاقه مند باشم ، به دلیل این که سرمایه ای ندارم تا هزینه تحقیقات و آزمایش هایم را بدهم، عملاً کاری نمی توانم بکنم. در حالی که کشور انگلیس چنان مبلغ بالایی را صرف این کار می کند، طبیعی است که نتیجه خوبی هم عایدشان شود. امیدوارم بتوانم به این گروه بپیوندم و از دستاوردهای علمی آنها و از نتایج شان استفاده کنم.

تبیان : آیا تاکنون برای انجام امور پژوهشی به کشورهای خارجی سفر کرده اید؟
بلی ، یک بار برای شرکت در کنگره " بهداشت محیط " که سی و دومین کنگره بین المللی بهداشت محیط بود به کانادا سفر کردم. کنگره جهانی دیگری نیز در کانادا برگزار شد و من در آنجا مقاله ای ارائه دادم.

تبیان : شروع کار شما از دانشگاه بوده و هم اکنون نیز عضو هیأت علمی دانشگاه هستید. به نظر شما دانشگاه در میزان علاقه مندی دانشجویان به رشته بهداشت محیط چه سهمی می تواند داشته باشد؟ و چگونه می تواند عاملی در روی آوردن دانشجویان به این رشته باشد؟
به نظر من استادان دانشگاه به دلیل تماس مستقیمی که با دانشجویان دارند، می توانند بسیار تأثیر گذار باشند. "بهداشت محیط" خوشبختانه به نسبت سایر رشته ها بازار کار خوبی دارد.
فارغ التحصیل این رشته می تواند در مراکز مختلفی مثل وزارت بهداشت، مراکز بهداشت و درمان، شهرداری و جهاد کشاورزی کار کند. هر مؤسسه ای که ایجاد می شود بخشی به نام بهداشت و بهداشت محیط زیست دارد. بنابراین جایگاه بهداشت محیط مطلوب است ولی خیلی از افراد اطلاع ندارند.
به نظر من استادان در هر رشته ای می توانند برای ایجاد انگیزه در دانشجو ، آینده شغلی و کاری آن رشته را روشن کنند. به ویژه در شرایط فعلی و با وجود آزمون سراسری با شمار فراوان شرکت کنندگان در آن ، دانشجو با صرف وقت و زحمت بسیار به دانشگاه راه پیدا کرده و این وظیفه استاد و مدرس است که سر کلاس ایجاد انگیزه کند. من همیشه سر کلاس بدون ترسیم یک دور نمای غیر واقعی ، اطلاعات مفیدی از چگونگی بازار کار این رشته در اختیار دانشجویانم قرار می دهم.
تبیان : آیا هرگز در فعالیت های علمی شکست را تجربه کرده اید؟ چه عواملی باعث این شکست شده و آیا ناامید شده اید.
بله؛ به هر حال انسان به دلیل احساساتی که دارد ممکن است امید و ناامیدی را در مقاطع مختلف از زندگی به کرات احساس کند . در واقع شکست را نباید انتهای کار بدانیم. بسیاری افراد وقتی در کار یا تلاشی شکست می خورند ، فکر می کنند به انتهای راه رسیده اند و دیگر راهی برای پیشرفت وجود ندارد ؛ من همیشه گفته ام که ما نه به پشت سر خود ، که همواره باید به آینده نگاه کنیم. من یک روستازاده هستم، اگر می خواستم به امکانات روستا فکر کنم و آنها را ببینم هرگز اینجا را نمی دیدم، پس نگاه من به آینده بود. هر ایرانی با هوش بسیار فوق العاده ای که دارد در هر رشته ای می تواند موفق شود به شرط این که از شکست ها نگریزد بلکه بگذرد. به نظر من انسان هیچگاه نباید ناامید شود، در واقع باید تلاش کرد تا با جبران شکست ، به آینده نگریست.
تبیان: و شاید همان شکست زمینه ساز رشد و پیشرفت آتی باشد.
بله دقیقاً. ممکن است بعضی اوقات آن شکستی که به نظر فرد خرد کننده بوده ، منشاء اثر فراوانی شود. البته این مسئله به قوت اراده افراد بستگی تام دارد زیرا شکست، آدم های ضعیف و بی اراده را زود از پای در می آورد.
تبیان: آقای موسوی هدف شما چیست؟
چون بهداشت محیط یک مقوله فرا مرزی است ، هدف من این است که به جایگاه تولید علم دست یابم و با توجه به مشکلات فراوان کشورمان در این زمینه حداقل قدم کوچکی بردارم.
تبیان: برای آینده چه برنامه ای دارید؟
من به فعالیت های تحقیقاتی بیش از تدریس علاقه مندم ولی متأسفانه در کشور ما هنوز این امر نهادینه نشده است ؛ به هر حال تلاش می کنم در کارهای تحقیقاتی در سطح جهانی چهره موفقی باشم.
تبیان: شما به جوان هایی که ایده های مبتکرانه دارند ولی مشکلاتی را سر راهشان می بینند چه توصیه ای می کنید؟
به نظر من اگر فردی جویای موفقیت و پیشرفت باشد، باید اراده قوی، فکر انتظام یافته و انگیزه و هدف روشنی داشته باشد.
تبیان: عوامل موفقیت شما چیست؟
من فکر می کنم خدا مرا خیلی دوست دارد!! و بعد از آن هم دعای پدر و مادرم که در حق من بسیار دعا می کنند و من واقعاً از ایشان ممنونم. از این دو عاملی که عرض کردم بگذریم ، من ورزش رزمی کار می کردم که در میزان یادگیری دروس بسیار مؤثر بود. اگر فرد فعالیت بدنی و ورزشی داشته باشد ممکن است جسمش خسته شود ولی قوای فکری افزایش می یابد. من احساس می کنم اگر پس از ورزش دو ساعت درس بخوانم و مطالعه کنم هر چند از نظر جسمی خسته ام، ولی به اندازه ده ساعت مفید خواهد بود.

تبیان: مشوقین شما در این راه چه کسانی بودند؟
من از استادان خود واقعاً ممنونم، مشوقین من در درجه اول خانواده و بعد از آن هم در دانشگاه اساتیدم بودند؛ بعضی از استادان برای من الگو بودند و همین باعث اشتیاق من برای ادامه کار بود.

تبیان: اگر می توانستید یک بار دیگر از نو برای دانشگاه انتخاب رشته کنید چه رشته ای را انتخاب می کردید؟
باز هم همین رشته را انتخاب می کردم چون به نظر من این رشته واجد امکانات و فرصت های بسیار است. "بهداشت محیط" از معدود رشته هایی است که حد فاصل علوم پزشکی و فنی مهندسی است. درس هایی هم که ما می خوانیم بسیار متنوع و فراگیر است ؛ میکروبیولوژی آب و فاضلاب، اپیدمی لوژی بیماری های واگیردار، مکانیک خاک ، استاتیک، مقاومت مصالح، رسم فنی و نقشه کشی جزء واحدهای این رشته است.

تبیان: آیا در طی این مقاطع اتفاق خاصی برای شما روی داده که علاقه شما را به این رشته افرایش دهد؟
جاذبه این رشته برای من به همان سال اول باز می گردد . من اول فکر می کردم می توانستم رشته بهتری قبول شوم، ولی بعد با کسب اطلاعاتی از دوستان، همکاران و اساتید دریافتم که در این رشته جای پیشرفت بسیارست و من به دلیل دامنه کاری گسترده این رشته خیلی علاقه مند شدم.

تبیان: شخصیت بزرگی که در این رشته می شناسید کیست؟
رشته بهداشت گرایش های متعدد و بسیار دارد گرایش هایی مانند آلودگی هوا، آب ، فاضلاب ، مواد زائد، رادیو اکتیویته و پرتوها ، مواد غذایی، ارزیابی اثرات زیست محیطی؛ و در هر کدام افراد معتبر و متخصصی کار می کنند. در ایران من می توانم از دو استاد بزرگ نام ببرم : پروفسور شریعت و پروفسور مصداقی نیا ؛ که پروفسور شریعت اخیراً بازنشسته شدند و پروفسور مصداقی نیا رئیس دانشگاه بهداشت و انستیتو بهداشت و رئیس انجمن علمی - بهداشتی محیط ایران هستند. این بزرگان انسان های بسیار شریف و با اخلاقی هستند و برای من الگو و سرمشق محسوب می شوند.

تبیان: تصمیم دارید پس از اتمام دوره دکترا چه بکنید؟
من عضو هیأت علمی دانشگاه هستم ؛ علاوه بر این دوست دارم به تحقیقات خود ادامه دهم و در یک رشته خاص حرفی برای گفتن در سطح جهانی داشته باشم و امیدوارم مسئولین در این زمینه یاری کنند.

تبیان: چه انتظاری از مسئولین دارید؟
انتظار من این است که مسئولین، نخبگان علمی کشور را حمایت کنند و حداقل هایی را برای کارهای پژوهشی و تحقیقاتی آنها در نظر بگیرند. من فکر می کنم تألیف یک کتاب یا یک مقاله که حاصل تحقیق دو سال یک پژوهشگر است ارزشی کمتر از مدال های المپیک ندارد و مستوجب پاداش است.

تبیان : تعریف شما از یک انسان نمونه چیست؟
به نظر من فرد نمونه خواه دانشجو، کارمند یا کارگر ، باید اخلاق نمونه و روابط اجتماعی سالم داشته باشد.
تبیان : حرف آخر؟
در درجه اول از شما تشکر می کنم که این گفتگوی صمیمانه را ترتیب دادید و امیدوارم که روزی ما بتوانیم در سطح جهانی با تولیدات علمی خود حرفی برای گفتن داشته باشیم. ملت ما سابقه بسیار طولانی در علم و فرهنگ دارد ؛ به عبارت دیگر اصالت ما از کشورهایی که امروزه تولید علمی دارند، بسیار ریشه دارتر است. امیدوارم روزی برسد که ما بتوانیم به اصالت خود برگردیم و در تولید علم در جهان نقش به سزایی داشته باشیم . در پایان از پدر و مادرم که بی دریغ مرا حمایت کرده اند، تشکر می کنم.
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ

دروس مهندسی بهداشت محیط در مقطع کارشناسی

.زبان تخصصی 2واحد
2.کیفیت آب 2واحد
3.آمار حیاتی مقدماتی2 2واحد
4.کامپیوتر وکاربرد آن 2واحد
5.اصول هیدرولوژی 2واحد
6.روشهای مهندسی مبارزه با ناقلین 2واحد
7.میکروبیولوژی آب و فاضلاب 2واحد
8.ریاضیات مهندسی 4 واحد
9.استاتیک ومقاومت مصالح 2.واحد
10.جمع آوری ودفع زباله 2.واحد
11.بهسازی رودخانه 2.واحد
12.فرآیندهای فیزیکی شیمیایی تصفیه 2.واحد
13.مکانیک سیالات 3.واحد
14.آمایش های شیمیایی آب وفاضلاب 2.واحد
15.جمع آوری و دفع فاضلاب 3.واحد
16.طرح تاسیسات انتقال وتوزیع آب 3.واحد
17.آلودگی هوا 2.واحد
18.تصفیه فاضلاب شهری وصنعتی 3.واحد
19.مکانیک خاک 2.واحد
20.تصفیه آب 2.واحد
21.آزمایشگاه هیدرولیک 1.واحد
22.کارآموزی 12.واحد
23.پروژه 1.واحد
24.ترمودینامیک 2.واحد
25.استاتیک ومقاومت مصالح 2.واحد
26.رسم فنی ونقشه کشی ساختمان 1.واحد
27.تارخ اسلام 2.واحد
28.ریاضیات عمومی2.واحد
29.تربیت بدنی 2.واحد
30.زبان تخصصی 2.واحد
31.فارسی 2 3.واحد
.32.اصول مدیریت در خدمات بهداشتی2 .واحد
33.متون اسلامی 2.واحد
34.تاریخ اسلام 2.واحد
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


واژه نامه مهندسی رودخانه

قسمت اول
فرزین نجفی پور www.maximumtechnic.com
Catchment management (مدیریت حوضه آبریز):
مدیریت حوضه آبریز برای اصلاح کیفیت آب رواناب می باشد. مدیریت آبریز در بالا دست ناحیه خطرپذیر به منظور کاهش در مقدار سیل صورت می گیرد. مثلا برای کاهش در مقدار سیل جنگل کاری و یا احداث برکه های کوچک برای ذخیره سیلاب صورت می گیرد. اقدامات و تمهیدات صورت گرفته در بالا دست حوضه آبریز شامل حفاظت در برابر آتش سوزی، جلوگیری از فرسایش و حفظ پوشش گیاهی می باشد.
Cross drainage (زهکش تقاطعی):
سازه های زهکش های تقاطعی (آبگذرها، سیفون ها، دریچه های عمقی، تنظیم کننده های (جریان) در محل برخورد با خاکریز جاده ها یا راه آهن، برای تسریع در زهکشی آب های اضافی پشت دیواره ساحلی است که ناشی از آب زیرزمینی، سیلاب های حاصل از سرریز آب رودخانه یا خیزاب های طوفانی دریا از روی دیواره ساحلی است که در پشت آن جمع می شود و زهکش های متقاطع آنها را به سرعت تخلیه می کنند.
در بعضی کشورها از این زهکش های تقاطعی برای پرهیز از به هم خوردن سیمای
زهکش های طبیعی نیز استفاده می شود.
Flood (سیل):
1) جریانی با ارتفاع یا تراز نسبتاً بالای رودخانه که بالاتر از حد معمول باشد و نتیجه آنها هجوم آب به اراضی پست و غرقابی شدن آن می باشد. بنابراین بالا آمدن، و سرریز کردن از یک سازه آبی به اراضی اطراف، سیل نامیده نمی شود.
2) موج سیلابی که به پایین شبکه رودخانه حرکت کرده و مانند خیزاب طوفانی (مثل امواج خروشانی که در ترکیبی از باد و حمله های سنگین موجی به وجود می آید) نیز سیل نامیده می شود.
بسته به منبع به وجود آورنده آب های اضافی، سیل ها را می توان حداقل در 5 گروه طبقه بندی کرد:
الف) سیل های ناشی از ذوب برف مناطق کوهستانی که موجب آب اضافی در نواحی پایاب می شود.
ب) سیلاب های ناشی از طغیان های به وجود آمده از گردبادهای طوفانی اقیانوس ها که در ترکیب با امواج دریا پدید می آیند.
پ) سیل هایی که در اثر بارش های سنگین به وجود می آیند که رواناب آنها بیش از ظرفیت انتقال رودخانه ها و زهکش های ساخته شده و طبیعی می باشد.
ت) سیل هایی که به علت ذوب و شکسته شدن سدهای یخی موجود در مقاطع بالا دست رودخانه پدیدار می شوند که به آنها سیلاب های بهاری می گویند.
ث) سیل هایی که از شکستن و فرو ریختن سازه های احداث شده مثل سدها، دیواره ها، دریچه های متحرک، خاکریزها و سازه های کنترلی به وجود می آیند.
alleviation Flood(آرام کردن، تخفیف دادن):
تمهیداتی که برای تسکین یا کاهش دادن اثرات ناگوار سیل صورت می گیرد.
Flood control (کنترل سیل):
استفاده از فنون برای ایجاد تغییر در مشخصات فیزیکی سیل است. این فنون شامل سازه هایی است که برای این منظور در رودخانه ی مورد نظر احداث می شود. مدیریت سیلاب ورودی به یک منطقه و به همان ترتیب تخلیه آن از منطقه سیل زده از طریق خروجی ها بنحوی که آبگرفتگی حداقل شود (دوره بازگشت - سطح) یا در زمان خاص و در دوره خاص روی دهد.
Flood control project, Flood mitigation project,Flood projection scheme
(پروژه کنترل سیل، پروژه کاهش اثرات سیل، طرح حفاظت از اثرات سیل):
پروژه ای است که به تنهایی یا اولویت اول با هدف کنترل سیل است هر چند در اولویت بعدی ممکن است اهداف دیگری را نیز برآورده کند. در این پروژه ها ممکن است یک یا دو روش کنترل به کار رفته باشد.
Flood control works, Flood protection works
(تأسیسات کنترل سیل، تأسیسات حفاظت از (خطرات) سیل):
سازه های مهندسی برای حفاظت از اراضی و دارایی های موجود، از خسارات سیل است. خاکریزهای ساحلی (گوره) یا سایر تاسیسات ساحلی در امتداد رودخانه که طراحی شده تا جریان را در یک کانال مشخص محدود کند و آن را در طول یک مسیل طراحی شده تا مخزن کنترل سیل هدایت کند.
Flood hazard zone (محدوده واقع در معرض خطرات سیل):
1)نواحی دامنه یی که در معرض خسارات و یا تلفات مالی و یا جانی سیل قرار دارند.
2)ناحیه ای که در یک سیل محتمل غرقاب می شود.
Flooding, Inundation (آبگرفتگی، طغیان سیل):
- سرریز شدن آب از محدوده معمولی رودخانه، رود، دریاچه، دریا یا سایر مخازن آبی، یا تجمع یافتن آب به علت فقدان زهکشی در آن نواحی است که معمولا مستغرق نمی شوند. طغیان سیل معمولا به معنی فقط چند دسی متر از آب است و حتماً لازم نیست که ناشی ازسیل باشد.
- پخش کنترل شده آب به منظور آبیاری و غیره،
Flood management (مدیریت سیل)
مدیریت سیل سازمان مقابله کننده در قبال مسایل سیل می باشد.
Flood mitigation project:
Flood control project را ملاحظه کنید.
plain, Flood land Flood (سیلابدشت):
1)بخشی از گستره اراضی است که توسط سیلاب دچار آبگرفتگی می شود. گستره سیلابدشت غالباً بر مبنای دوره برگشت خاصی از سیل مشخص می شود: سیلابدشت 100 ساله آن بخشی از نواحی مورد تهاجم سیل است که دوره برگشت سیل پوشاننده آن به طور متوسط 100 سال است یا احتمال اتفاق افتادن آن سیل در هر سال 01/0 می باشد.
2)نواحی مستعد سیل امتداد حاشیه های رودخانه یا آبراهه که وقتی جریان سیلاب داخل مسیل، از حد ظرفیت آن بیشتر می شود به طور معمول و موقتی به آن نواحی سرریز می شود. در نواحی هموارتر این سیلابدشت ها مانند یک مخزن آب ذخیره رواناب اضافی و کاهش پیک سیلاب عمل می کنند. علاوه بر این، سیلاب دشت ها می توانند ظرفیت دبی تخلیه واقعی را بالا ببرند که به شیب و شکل اراضی و به عمق سیل طغیان کرده بستگی دارد. تعیین رسمی ناحیه سیلابدشت وظیفه مشکلی است که در این رابطه تعریف حجم مناسب سیل، ترازها و دوره برگشت باید صورت گیرد. عمولا تراز دوره برگشت 100 ساله سیل به عنوان حد شناخته شده سیلابدشت تعریف می شود.
(Flood way, Flood fringe, Flood plain نیز ملاحظه شود.)
Floodplain encroachment (تجاوز به سیلابدشت):
توسعه بدون برنامه ریزی بااحداث سازه هایی از قبیل جاده و راه آهن در امتداد دیواره های ساحلی رودخانه یا سایر اقدامات در سیلابدشت که در اثر آن ظرفیت تخلیه ناحیه کاهش یابد و غرقابی شدن آن تشدید شود.
Floodplain fringe, Floodway fringe (نواحی حاشیه ای مسیل و سیلابدشت):
زمین هایی که بین سیلاب دشت و مسیل قرار دارند. زمین هایی که بلافاصله بعد از مسیل هستند و معمولا یا سیل آنها را نمی گیرد یا دوره سیلزدگی آن کوتاه تر از دوره ای است که مسیل، سیل بالایی دارد. در این ناحیه هرگونه اقدامات توسعه ای با اعمال تمهیدات حفاظتی مناسب مجاز است در غیر این صورت باید با ایجاد محدوده هایی برای ساخت و سازه ای اقامتی، تجاری و حفاظتی اقدام کرد.
Flood prone area (ناحیه مستعد سیل):
ناحیه یی است که متناوباً در معرض سیل قرار می گیرد و نیازی به پیش بینی تمهیدات حفاظتی نمی باشد.
Flood protection (حفاظت از خطرات سیل):
حفاظت در برابر خسارات سیل است که شامل کنترل خود سیل یا محافظت از اموال است که گستره تر از کنترل سیل می باشد.
Flood risk (خطر پذیری از سیل):
مقیاسی برای سنجش جدی بودن خطرات سیل است.
1) فرصتی برای تجربه کردن یک سیل. خطر پذیری بعضاً در قالب عباراتی از قبیل دوره برگشت حداکثر دبی لحظه ای (Peak) بیان می شود اما از سرعت های جریان، بارهای رسوبی و عمق آنها نیز برای شناسایی محدوده های خطرپذیر مورد استفاده می شود. ارزیابی خطر پذیری ممکن است مبتنی بر جمعیت و اموال در معرض سیل نیز باشند.
2) حاصل ضرب احتمال وقوع حادثه در تبعات و پیامدهای آن (مثل خسارات حادثه). این تعریف معادل مقدار خسارت مورد انتظار و مفهومی است که در تجزیه و تحلیل خطر پذیری مورد استفاده قرار می گیرد.
Flood zones (محدوده های سیل):
1) زیر بخش هایی از سیلابدشت، همه نواحی که در دوره برگشت تقریباً مشابه در معرض سیل قرار دارند.
2) اراضی واقع در محدوده مخزن یا رود که وقتی آب از تراز بهره برداری آن بالاتر می آید، به زیر آب می رود.
Land use (کاربری اراضی):
1) برنامه های فرهنگی در رابطه با پوشش زمین و تعیین اثرات شرایط اجتماعی و اقتصادی یک منطقه روی مقدار و ویژگی رواناب و فرسایش (اراضی).
2) استفاده اقتصادی فعلی یا محدوده بندی شده زمین از قبیل مسکونی، صنعتی، زراعی، تجاری
3) استفاده ای که از یک قطعه زمین (به عنوان مسکونی، کارخانه، جاده یا یک مزرعه کشاورزی یا سرمایه گذاری های دامی) می شود.
use planning Land (طراحی برای کاربری اراضی):
توسعه طرح ها برای کاربری اراضی که در یک دوره بلند مدت با استفاده از تنظیم روشها و ابزارها بهترین استفاده و بهره دهی عمومی را در پی داشته باشد.
Protection scheme (طرح حفاظتی) همان Flood control project (پروژه کنترل سیل) ملاحظه شود.
Vulnerability analysis (تجزیه و تحلیل آسیب پذیری):
روشی برای تعیین درجه توسعه و گسترش سیل در یک زمین مورد استفاده یا تحت فعالیت های مختلف است.
Washland:
اراضی پست خاکریز دار که در محدوده مرزی یک رودخانه یا مصب آن قرار داشته، قسمتی از سیلابدشت بوده که جریان سیلاب بر روی آن به صورت ادواری مجاز است تا تراز بالای جریان آب در رودخانه اصلی کنترل شود.
Washland storage:
احداث مکان هایی در سیلابدشت برای ذخیره سیلاب به منظور کاهش آبگرفتگی پایاب. طرح ها ممکن است غیر فعال (وقتی تراز سیل به حد معینی می رسد بدون مداخله این نواحی را سیل می گیرد) یا فعال (آب وقتی وارد این نواحی ذخیره ای می شود که مثلا دریچه های عمقی را باز کنند) باشد.
2- هیدرولوژی سیلاب
Bankful, Bankful stage:(تراز لبریز)
ترازی از آب که در مقطعی از رودخانه، سیل از کناره های طبیعی یا دست ساز آن به اراضی اطراف ساحلی سرریز می کند و سیلابدشت از آنجا شروع می شود.
Bank overspill:
حجم آبی که از رودخانه به سیلابدشت مجاور سرریز می کند.
Basic stage flood, Floods above a base:
یک میزان جریان اختیاری از یک رودخانه که به عنوان حد پایینی یا پایه سیل به منظور تجزیه و تحلیل سیل انتخاب می شود که غالباً سیل کمینه سالانه در نظر گرفته می شود.
Channel capacity:
حداکثر میزان حجم آبی که در تراز لبریز یک آبراهه می تواند، بدون سرریز شدن، آب را از خود عبور می دهد.
Design flood (سیل طراحی):
1) بیشینه ی سیلی که یک سازه بدون مشکل از خود عبور می دهد.
2) سیلی که برای کنترل طراحی یک سازه انتخاب شده است.
3) سیلی که به یک ناحیه جاری می شود این واژه نامه توسط سایت ماکزیمم تکنیک تهیه شده است سیلاب، حجم آن یا سایر پارامترها می توانند بزرگی سیل طراحی را مشخص کنند.
Design flood hydrograph (آب نگار سیل طراحی):
آب نگاری از سیل که نشان دهنده احجام محدود کننده و تمرکز رواناب است و برای استفاده در تعیین ظرفیت های طراحی سرریز سدها، و غیره و یا سازه های هیدرولیکی، مورد استفاده قرار می گیرد.
Earthquake flood, Tsunami:
سیل های نواحی ساحلی یا اراضی پست که ناشی از امواج آب دریا است که این امواج به علت زلزله های زیردریا یا انفجارات آتش فشانی شکل می گیرند.
Exeedance probability:
احتمال وقوع سیلی با بزرگی مشخص یا بیشتر از آن در یک سال ( Return periodرا نیز ملاحظه کنید.)
Flooded area:
آن بخش از نواحی که دراثر بالا آمدن سیل و تجاوز آن از ظرفیت انتقال یک رودخانه و یا به علت مسدود شدن مسیل در پایین دست، به زیر آب می رود.
2) اراضی که به علت:
الف)خیزاب های طوفانی و یا شکست دیواره ها،
ب)محدود شدن زهکشی و تخلیه آب باران، به زیر آب می روند.
Flood magnitude, Flood size:
کل حجم آب تخلیه شده و یا بیشینه میزان جریان در یک سیل را گویند.
Flood map, Floodrisk map, Floodplain map:
1) نقشه ای که حد سیل گیری در سیل قبلی یا محدوده مورد انتظار که در صورت وقوع سیل به زیر آب می رود، را نشان می دهد.
2) شناساندن و نشان دادن مناطق خطر پذیر در روی یک نقشه.
3) نقشه توپوگرافی سیلاب دشت که نشان دهنده تراز تقریبی سیلاب انباشته شده حاصل از چند سیل که معمولا دوره برگشت این سیل ها 10، 20 ، 50 و یا 100 سال می باشد.
Flood mark, High water mark, Rack mark:
1) علامت یا خطی که از چسبیدان آشغال یا اشیا موجود در سیلاب در بالاترین حدی که تراز سیل می رسد، به جا می ماند.
2) علامت طبیعی باقیمانده بر روی سازه یااشیاء که نشان دهنده تراز بیشینه ی سیلاب است.
Flood parameter:
پارامتری که خصوصیات سیل مانند طول دوره جریان، اندازه سیل (متر مکعب)، بالاترین تراز آب، سرریز از دیواره ساحلی (مترمکعب)، یا میزان جریان (مترمکعب / ثانیه) یک سیل را مشخص می کند.
Floodplain mapping:
فرایندی که شامل تخمین گستره سیل در دوره هایی معین می باشد. گرچه بعضی نقشه ها نشان دهنده گسترش سیل بیشینه است. این نقشه ها معمولا محدوده های در معرض سیل را که در بسامدهای متناوب به وقوع می پیوندد، نشان می دهند و بسیاری از آنها عمق و مسیر جریان سیل را معلوم می کنند. در آن نواحی که موقعیت دقیق سیل آینده قابل تعیین نیست (مثلا در نواحی نیمه خشک که مسیل ها تغییر می کنند)، نقشه های نشان دهنده اطلاعات خطر پذیری به روشهای مختلف تهیه می شوند. این نقشه باید دائماً با اطلاعات جدید هیدرولوژی به دست آمده از بالادست و پایین دست و اثرات بالقوه ناشی از آنها بر جریان رواناب، تجدیدنظر شوند (احداث سازه هایی در سیلابدشت، جنگل زدایی در حوضه آبریز و غیره).
Probable maximum flood (PMF), Maximum possible flood:
1) بیشترین سیل محتمل که در یک حوضه آبریز مطالعه شده با توجه به اطلاعات آب و هواشناسی و پوشش برف، می تواند تولید شود. پیش فرض لازم وقوع همزمان کلیه شرایط لازم برای افزایش پتانسیل سیلاب می باشد.
2) حداکثر سیلی که به طور منطقی امکان جاری شدن آن در یک رودخانه، در نقطه ای مشخص، با یک بسامد شناخته شده در محدوده دوره طراحی یا در خلال دوره ای نامعین و با فرض مجتمع شدن همه عوامل که بیشترین بارش و رواناب بیشینه را موجب می شود، وجود دارد.
3) خطرناک ترین سیلی که در موقعیتی معلوم ناشی از شرایط هواشناسی و هیدرولیکی احتمال وقوع دارد.
Return period, Recurrence interval:
متوسط طول دوره زمانی بین دو سیل مشابه متوالی است. بنابراین یک سیل 100 ساله به طور متوسط هر 100 سال یکبار به وقوع می پیوندد. متوسط دوره های بلند فواصل زمانی یا تعداد سال هایی که در خلال آنها یک سیل مساوی یا بیشتر، مثلا از نظر میزان تخلیه یا سایر پارامترهای آبشناسی که مشخص کننده سیل است، به وقوع می پیوندد.
3- تمهیدات مربوط به مدیریت سیل
Comprehesnive flood loss prevention and management
(مدیریت جامع جلوگیری از خسارات سیل)
رهیافتی مرکب از تمهیدات سازه ای و غیر سازه ای که برای جلوگیری و یا کمینه کردن خسارات سیل به کار گرفته می شود.
Non - structural measures of flood management:
تمهیداتی که موجب کاهش آسیب پذیری جان و مال مردم در معرض سیل می گردند (طراحی کاربری اراضی در سیلابدشت، پیش بینی سیل و اعلام خطر آن، مقاوم سازی در برابر سیل و کمک رسانی)
3 (الف)- تمهیدات سازه ای
:Structural measures of flood managementتمهیدات سازه ای درمدیریت سیل:
تمهیداتی که ویژگی های فیزیکی سیل را تغییر می دهد (بهره برداری از سدها، مدیریت حوضه آبریز، اصلاح آبراهه ها و خاکریز و بهره برداری از تاسیسات هیدرولیکی).
By-pass floodway, flood diversion channel, flood relief channel:
1) کانال طبیعی یا ساخته شده ای که بتواند جریان سیلابی را از خود عبور دهد.
2) زمین هایی که سیل به آنها سرریز می کند و غالباً در مجاورت مسیل ها قرار دارند و به عنوان سیلابرو طراحی می شوند.
Design standards:
سطح حفاظتی تعیین شده در یک طرح مدیریت سیل است. طرح ممکن است ایمنی را در مقابل کلیه سیلاب های کوچکتر از مثلا 100 ساله را فراهم کند.
Estuary dam:
سدی که مصب یک رودخانه را در مقابله با آب دریا مسدود می کند. این عمل انسداد ممکن است به منظورهای ذیل باشد:
الف) تعبیه مخزنی برای تولید نیرو از جزر و مد.
ب) مخزن آب شیرین به منظور آبیاری،
ت) جلوگیری از نفوذ آب شور.
ث) دفاع اولیه در برابر دریا به عنوان جایگزین خاکریز در طول سواحل مصب و پایین نگهداشتن جریان رودخانه. در بسیاری از اوقات دریچه های عمقی (تنظیم کننده ها) در سدهای مصبی تعبیه می شوند تا تخلیه آب رودخانه را به دریا عملی کند.
Flood wall:
دیواری از بتن یا مصالح بنایی که برای حفاظت از سیل ساخته می شود.
Floodway:
آبراهه یک رودخانه و قسمت هایی از سیلابدشت مجاور آن که منطقاً برای عبور سیلاب لازم است.
در مهندسی رودخانه مسیل ها در چند طبقه قرار می گیرند: مسیل های کنار گذر، مسیل های موازی، مسیل های داخل حوضه (یا داخل حوضه آبریز و قطع کنند آن). مسیل یک درصد، قسمتی از یک درصد سیلابدشت است که می تواند جریان یک درصد را بدون خطر تخلیه و منتقل کند. مسیل، شامل آبراهه به اضافه آن بخش از سیلابدشت است که به لحاظ خطرات مالی و جانی قابل سکونت نیست. گرچه مسیل ها را با پارامترهای مهندسی شناسایی می کنند لیکن فاکتورهای غیر فنی نیز در تعیین محدوده مسیل مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین در هر مقطع رودخانه ممکن است شکل مسیل متفاوت باشد. استفاده مجاز از مسیل ها ممکن است برای کشاورزی، فضای سبز و بوستان ها، توقف محدود اتومبیل و مخزن آب باشد.
Hydraulic effectivness of flood control systems
(اثرگذاری هیدرولیکی شبکه های کنترل سیل):
مقادیر آماری از عوامل سیل منتخب برای مکانی در وضعیت های با / بدون کنترل یا حفاظت از سیل که نشان دهنده اثرگذاری تمهیدات کنترل یا حفاظت از سیل در ناحیه ای معین است. اثرگذاری به صورت درصدی از حفاظت نظری و کلی در مقابله با سیل بیان می شود.
Inter-basin floodway:
مسیل برگردانی که بخشی از سیلاب را از رودخانه ای به رودخانه دیگر منحرف می کند. این اقدام وقتی صورت می گیرد که زمان جریان سیل در دو رودخانه متفاوت باشد و نیز تراز حوضه آبریز یکی پایین تر از تراز آب در رودخانه در زمان سیل باشد.
Public cuts:
بریدگی یا شکستگی هایی که به وسیله کشاورزان یا افراد محلی ایجاد می شود.
براهه های غیر مجازی یا غیرطراحی شده که به طورکلی توسط که زارعین در طول دیواره های کنترل سیل یا در عرض نواحی ایجاد می کنند که اگر خطرناک نباشد اغلب باعث ایجاد ناهنجاری های در اجرای طرح های مدیریت سیلاب و سیستم های زهکشی می شود.
Storm surge barrier:
بندهای دریچه ای که در دهانه یک مصب یا در طول رودخانه احداث می شود و معمولا باز است تا امکان ورود جزر و مد به داخل رودخانه و تردد شناورهای آبی به داخل رودخانه را فراهم می سازد و فقط در دوره زمانی کوتاه وقتی بسته می شود که ممکن است خیزاب های طوفانی با تراز بالا برای نواحی ایجاد تهدید کند.
3) (ب) - ساماندهی رودخانه و تأسیسات کنترلی
طرف دور از آب خاکریز ساحلی رودخانه است که در سمت نواحی حفاظت شده قرار می گیرد.
Breach:
1) ایجاد بریدگی و شکاف عمیق در قسمت خاکی به ویژه در اثر فرسایش است.
2) به وجود آمدن شکاف و فاصله در ساحل یک آبراهه یا کانال یا خاکریز سیل بند در اثر شکسته شدن ساحل آنها به وسیله حیوانات، نشت یا ریزش، شکستگی در اثر باران یا سیلاب، برش غیر مجاز و ایجاد شکاف در دیواره توسط آبیاران یا افراد محلی
3) شکاف های ایجاد شده در اثر فرسایش در دیواره های کنترل سیل یا سدها که معمولا در زمان وقوع سیل پیش می آید.
4) این بروز شکاف ممکن است دراثر آب شکستگی زیر پی، جریان آب زیرزمینی یا سرریز کردن سیلاب یا امواج نیز به وجود آید.
(Public cut را نیز ملاحظه کنید.)
Bund:
خاکریزهای ساحلی کوتاه (تا ارتفاع یک متر) است که برای کنترل جریان آب در یک رودخانه یا زمین های آبیاری شده ایجاد می شود.
Dike, Dyke:
یک دیواره خاکریز، تیغه خاکی یا خاکریز ساحلی (گوره) برای محدود کردن (گستره) آب به ویژه در امتداد ساحل رودخانه که از جاری شدن آب و سیل به اراضی پست مجاور جلوگیری می کند. اگر در امتداد ساحل دریا باشد به عنوان دفاع دریایی نیز نامیده می شود.
2) کانال های بزرگ زهکشی در زمین هایی که احیاء می شود.
3) نفوذ گدازه های آتش فشانی که سازندهای زمین شناسی و یا صخره های اطراف را برش می دهد و شکاف ایجاد می کند.
(Flood levee را نیز ببینید.)
Ring dike, Bund
احداث دیواره خاکی با مقطع ذوزنقه در امتداد ساحل رودخانه، به منظور حفاظت از سیلابی شدن اراضی مجاور و محل سکونت مردم است. که قدیمی ترین و معمول ترین روش حفاظت از سیل می باشد. خاکریزهای سیل (گوره)، سازه هایی خطی است که در امتداد رودخانه یا اطراف تاسیسات زیربنایی ارزشمند احداث می شوند که هدف از ایجاد آنها محدود کردن گسترش دامنه سیل از میانه مسیل و جلوگیری از پخش شدن سیلاب در سیلابدشت است. خاکریزهای رودخانه غالباً طوری طراحی می شوند که به موازات جریان اصلی آب رودخانه باشند. احداث این خاکریزها موجب افزایش ظرفیت تخلیه رودخانه و ممانعت از توسعه سیل در اراضی مجاور آن می شود. خاکریزهای سیل (گوره) مرکب از دو قسمت اصلی: بدنه و پی است.
(dike را نیز ملاحظه کنید.)
فرزین نجفی پورwww.maximumtechnic.com
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ


مجموعه سوالات چند گزینه ای تصفیه آب دیگ های بخار

1- برای کاهش اکسیژن در بویلر ها از کدامیک از مواد شیمیایی زیر استفاده میشود.
1.هیدرازین 2.سولفات فرو 3.آهک دولومیتی 4.رزین های آنیونی
2- برای کنترل سیلیکا در بخار بویلر کدام روش زیر موثر تر است
استفاده از هگزا متا فسفات سدیم 2.استفاده از پلی فسفات ها 3.کنترل قلیاییت 4.افزایش PH
3- کدامیک از فرآیند های زیر باعث افزایش TDS میشود
رزین اسیدی سدیمی 2.آهک زنی 3.آهک وسودا زنی 4.جذب سطحی
4- کلسیم موجود در آب با کدامیک از مواد شیمیایی زیر بیشتر حذف میشود
1.آهک 2.سود 3.فسفات تری سدیک 4.هگزا متا فسفات سدیم

مجموعه سوالات تشریحی دیگ های بخار
حرارت مرکزی با بخار چند نوع میباشد شرح دهید.
تله بخار چیست انواع تله بخار را نام برده ودونوع از آن را شرح دهید
آزمون های دیگ های بخار را شرح دهید
چند روش جلوگیری از اتلاف انرژی در دیگ های بخار را توضیح دهید
جهت محاسبات و انتخاب تله های بخار چه نکاتی را در نظر میگیرید
در آب بویلر قلیائیت زیاد ویا خیلی کم مطلوب نیست چرا؟
ابراهیم ندرلو مدیر سایت مهندسی بهداشت محیط و صنعتی- سایت موِژ



مجموعه سوالات مربوط به بهره برداری کیفی سیستم های تصفیه آب

مجموعه سوالات تستی آب
1- آزمایش جار تست در تعیین کدامیک از موارد زیر میتواند به ما کمک کند.
1.مواد منعقد کننده 2.رزین 3.نوع سختی 4.تمایل به رسوب گذاری
2- لکه های زرد متمایل به سیاهی که روی پارچه ها دیده میشود ناشی از چیست.
1.کدورت 2.TDS 3.آهن و منگنز 4.ِDO اکسیژن محلول
3- سختی موقت آب در اثر جوشیدن :
الف- کم میشود 2.زیاد میشود 3.ثابت میماند 4.به سختی دائم تبدیل میشود
4- صافی ها در فرآیند تصفیه آب اساسا ا برای حذف یا کاهش کدامیک از موارد ذیل به کار میروند.
1.مواد آلی 2.رسوب سولفات کلسیم و منیزیم 3.زنگ 4. بو و مزه
5.قلیائیت آب عامل اصلی کدام ویژگی آب است.
1.سختی آب 2.کدورت آب 3.بافری بودن آب 4.خنثی بودن الکتریکی
6- NTU واحد چیست:
1.سختی آب 2.قلیائیت آب 3.کدورت آب 4.قلیائیت کل
7- برای کاهش و حذف کدورت آب از کدامیک از فرآیندهای زیر میتوان استفاده کرد.
1.رزین کاتیونی 2.رزین مختلط 3.کربن فعال 4.تصفیه شیمیایی
8- صدای پمپ در حین بهره برداری (صدای تلق تلق مداوم) نشانه چیست .
1.خراب شدن پمپ 2.هوای محبوس و کاویتاسیون یا سنگ ریزه ج. بازو بسته شدن شیر یکطرفه 4.هیچکدام
9.در صورت بالا رفتن بی رویه مصرف توان موتور پمپ کدام گزینه صحیح است.
1.خراب بودن الکتروموتور 2.کم بودن توان برق ورودی 3.سفت شدن کاسه نمد هیچکدام
10- در صورت داغ شدن بیش از حد یاتاقان های موتور کدام گزینه صحیح است.
1.روغن روانکاوی کم است 2.تنظیم محور پمپ و موتور وجود نداشته و یاتاقان ها خراشیده شده است 3.موارد الف و ب 4. هیچکدام
11.میزان کلر باقیمانده آب آشامیدنی چند میلی گرم در لیتر باید باشد.
1.یک میلیگرم در لیتر 2. 3/0 تا 5/0 میلی گرم در لیتر 3.صفر 4. 100 میلی گرم در لیتر
12. کدامیک از ترکیبات زیر را به عنوان ضدعفونی کننده نمیتوان به آب اضافه کرد.
ا.کلر 2.ازن 3.اشعه UV 4.اتیل استات
13. در صورتی که هدف از نصب پمپ ها افزایش ارتفاع (رانش) با دبی ثابت مد نظر باشد کدام روش نصب صحیح است
1. موازی 2. سری 3.موازی یا سری 4.هر دو روش
14.معیار اصلی بهداشتی بودن آب کدامیک از پارامترهای زیر است
1.BOD 2.سختی آب 3.Ecoli Coliform 4.خنثی بودن الکتریکی آب

مجموعه سوالات تشریحی آب
1.مکانیسم کار مواد منعقد کننده را بنویسید.
2.سیستم کامل انعقاد و لخته گذاری معمولا شامل سه قسمت است این قسمت ها را نام برده و نقش هر کدام را بنویسید.
3.روش آزمایش جار تست را بطور خلاصه شرح دهید.
4.تفاوت های ویژگی آب آشامیدنی با آب زیر زمینی را شرح دهید.
5.قلیائیت آب را توضیح داده و انواع آن را نیز شرح دهید.
6.شرایط بهره برداری انواع پمپ ها را بنویسید.
7.مهمترین نا خالصی ها در آب ها ی مختلف شامل آب رودخانه،آب باران و آب چاه را نام ببرید.
8.نکات قابل توجه در هنگام نصب پمپ را توضیح دهید
9.روشهای حذف اکسیژن محلول از آب را نام ببرید.
10.فرق بین آب های صنعتی و شرب چیست.
11.اورهال نمودن یک پمپ یا دستگاه به چه معناست.
12.مکانیسم تشکیل رسوب در جداره دیگ های بخار و راههای جلوگیری از آن را توضیح دهید.
13.به چه منظور از پمپ ها به صورت سری استفاده مینمایند.
14.مراحل مختلف تصفیه آب رود خانه را ذکر نمایید.
15.تنها تصفیه مورد نیاز آب چاه در صورتیکه دارای سختی مناسبی باشد چیست.
تهیه کننده :ابراهیم ندرلو
مدیریت سایت مهندسی بهداشت محیط وصنعتی - سایت مو